Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2919 ggr
Chestnut
0

Studera i Slovakien

Hej Glad

Undrar om det är någon här som planerar att studera eller studerar redan i Slovakien?

Jag tuffar på med naturvetenskapliga på gymnasiet, tar student 2013 (skulle egentligen ha tagit 2012 men missade mycket på grund av sjukdom) och har planen klar för mig, jag ska studera på Jessenius Faculty i Martin till läkare direkt efter studenten.

Anledningen att jag väljer Slovakien istället för till exempel Polen är att jag har fastnat för skolan och landet i helhet. Tycker att det är charmigt.

Skulle troligtvis klara av att komma in i Sverige men att studera utomlands blir ett litet äventyr. Glad

Ni som studerar på engelskspråkiga utbildningar, va det svårt att hitta orden i början eller flöt engelskan på naturligt för er?

Om jag kämpar med engelskan kommer jag troligtvis att få MVG/VG i både A och B kursen (påbörjade eng A men fick avbryta). Det jag är orolig över är att jag kommer att fastna på orden, haka upp mig och i vild panik ta till svengelska - trots att jag egentligen kan. Just för att jag plötsligt blir så beroende av att engelskan funkar.

Slovakiska är en del av utbildningen och jag har lätt för att lära mig grunderna i nya språk så det blir nog ingen fara. Hoppas jag i alla fall. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

putt

Är fortfarnade inne på att plugga i Slovakien (om jag tar mig igenom gymnasiet överhuvudtaget, just nu går studierna åt helvete till följd av att jag har varit riktigt dålig i min sjukdom och har noll ork). Planerar att åka dit och kolla läget hösten 2011.

Ingen som har erfarenheter?

Med vänliga hälsningar
Chess

moondancer
0

Jag har inga erfarenheter av att plugga utomlands, men jag kan komma med lite lugnande ord angående engelskan^^ I början kan det vara lite svårt att prata ett annat språk, man hittar inte ord osv. Men efter ett tag tänker man inte på det längre och man hittar orden automatiskt. Råkar du prata svengelska och folk inte förstår kommer dom troligtvis att säga "va?"…värre än så är det inte. 

Det låter i alla fall intressant, och jag hoppas att du tar dig genom gymnasiet så du kan plugga det du vill. Lycka till!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
0

Nu får du sluta upp med att prata om detta! Jag blir alldels för nyfiken och frestad på att prova jag med! FörvånadTystCool

Chestnut
0

#3 Haha, vi ska inte åka dit ner tillsammans om 2,5 år och bli grymt bra läkare då? Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

lalala *bingo bingo bingo* Oskyldig inte frestas!

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker att universitetsengelska tar tid att lära sig oavsett hur duktig man var innan. Pluggar man dessutom medicin så är det rena grekiskan till en början.

Jag har litteratur på engelska, och all anatomi på latin. Sen undervisas det på svenska.

När jag skriver mina tentor, så blir det blandat ;) finns det ngn del jag har glömt bort vad den heter på latin, då skriver jag det på engelska istället eller vice versa.

Kan tillägga att jag hade MVG i engelska A+B, började läsa C men tog bort den kursen då det visade sig att jag tog för mkt poäng.

Lycka till :)

Chestnut
0

#6 Av ren nyfikenhet, vad läser du till för något? :) Låter krångligt att det blandas så med svenska/engelska/latin…

Latin är inga större problem för mig, påbörjade att läsa Latin A i höstas (kommer dock få avbryta kursen pga hög frånvaro) och de lektioner jag var med på hängde jag med. Läser dessutom redan väldigt mycket medicinsk litteratur så jag kan redan rätt många ord och uttryck…

Utan det är engelskan jag nojjar lite över. Men samtidigt, pratar jag bara engelska borde det väl komma rätt naturligt efter ett tag? Obestämd Har börjat översätta delar av Kemi B kursen till engelska och det funkar. All undervisning och så är givetvis på svenska, det är jag som sitter på lektionerna och antecknar på engelska istället för att få in språket.

Med vänliga hälsningar
Chess