Nyckelsömn
Björn Ringom beskriver nyckelsömn i boken Mindmapping.
Nyckelsömn innebär att man försätter kroppen i ett sömntillstånd som på mycket kort tid, omkring tio minuter, gör utövaren utvilad. Effekten varar från 90 minuter till resten av dagen.
Det går till som följer: Sitt i en bekväm stol. Låt armarna hänga löst utmed sidorna av kroppen. Häng en nyckelknippa på yttersta leden på något av ena handens fingrar. Stäng ögonen och slappna av. Känn hur alla delar av kroppen är avslappnade och hur du sjunker in i sömn. Precis när du ska somna ordentligt kommer fingret med nyckelknippan att slappna av så att nycklarna faller i golvet. Då vaknar du av ljudet och har fått den sömn du behöver för att orka fortsätta med det du höll på med. Många upplever denna sömn som om den ger lika mycket kraft som en helt natts vanlig sömn.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det låter helt otroligt!
När jag arbetade som systemutvecklare blev jag ibland så trött att jag somnade över skrivbordet. Effekten för mig var bara att jag blev ännu tröttare än innan. Kanske skulle jag istället satsat på nyckelsömn.
Nu har jag inte ett stillasittande arbete så risken att jag somnar är obefintlig.
Tom
Jag har använt det några gånger och tyckte att det gav bra resultat. För mig var det inga problem att hålla mig vaken resten av dagen efteråt och just då kändes det som om det var värt mycket. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas