Studier iFokus

Studier

Etikett10-litteratur
Läst 2866 ggr
Niklas
0

Knep att minnas siffror

Det finns många sätt att förenkla att komma ihåg saker, så kallad minnesteknik eller mnemoteknik. Ett, som tas upp i boken Make the most of your mind, går ut på att komma ihåg siffror. Det kallas "nummerformtekniken".

I nummerformtekniken utgår man ifrån våra tio siffrors olika former och ersätter dem med bilder som siffrorna påminner om. Om jag säger att siffran två är en svan, är det kanske lättare att förstå vad jag menar.

I boken ges förslag till bilder för siffrorna 1 till 10. Jag förstår inte varför 10 är med men inte 0 eftersom 10 kan skapas med 0 men inte tvärt om. Det är kanske en tankevurpa av författaren.

Bilderna för siffrorna 0 till 9 skulle kunna vara:

0. Boll
1. Penna
2. Svan
3. Bröst
4. Segelbåt
5. Krok
6. Golfklubba
7. Klippa
8. Glasögon
9. Posthorn

Alla utom 0, 8 och 9 är tagna direkt ur boken. Om man vill komma ihåg till exempel ett tal kan man visualisera en bild av talet med hjälp av bilderna för varje siffra. Ju mer man överdriver bilderna desto lättare blir det att komma ihåg dem.

6847. En krokig golfklubba (6) slår ett par stora glasögon (8) så att de träffar en segelbåt (4) i ett vattenhinder på en klippavsats (7).

Med träning går det att göra berättelser som hjälper till att hålla mycket långa tal i huvudet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning