Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1496 ggr
jullan92
0

Bidrag fast hon bor hemma!!

jag går andra året i gymnasiet och min kompis likaså.

Nu är det så att i början av ettan prövade hon att bo hos sin pappa i stan vi går skola i (har tio mil mellan hemmet och skolan annars) , och då fick hon inackorderingsbidrag.

Där bodde hon dock bara två månader ca, sen flyttade hon hem igen och pendlar till skolan.

Men ändå har hon inte sagt till csn att hon inte ska ha inackordering!!

Hon får ca 1600 kronor, pengar som det finns andra som behöver, som faktiskt inte bor hemma.

Nu har hon dock flyttat, men bara en mil hemifrån, så hon bor ändå 9 mil från skolan och pendlar.

Jag tycker det är hemskt att hon tar pengar som andra ungdomar skulle behöva mer.

Min fråga är, vad ska jag göra åt det här? Kan jag, och vart i så fall, anmäla den här grejen?

soetisen
0

Bor hon hemma nu?

För att få inackorderingstillägg så ska man inte bo hemma och ha minst två timmar i enkel resa till skolan. Sen så tror jag det är kommunen som inte tillåter att man har skolkort samtidigt så man har inackorderingstillägg.

Du kan läsa på csn:s hemsida för att läsa mer. Men annars om det faktiskt är så att hon fuskar så tycker jag att du ska kontakta csn!

- Medarbetare på studier.ifokus

Åsa S
0

Japp det är CSN man kontaktar och bra att veta är att CSN brukar vara bra på att kräva tillbaka pengar man fått som man inte hade rätt till och de vill ha pengarna NU inte sen.

Kände en som hoppade av utbildning när hennes man nästan dog i en olycka hon hade fått några tusen i förskott av CSN dessa ville de ha tillbaka på en gång, att nära anhörig låg svårt skadad på sjukhus och hela livet var upp och ner gällde inte som skäl för att få anstånd med att betala tillbaka pengarna.