Montessori och individualism
En vanlig kritik mot Montessori är att det skapar individualister som inte kan arbeta i grupp. Jag tycker det är helt fel!
I ett traditionellt dagis arbetar man mycket med gruppaktiviter medan ett Montessori-dagis nästan enbart ägnar sig åt individuellt arbete. Så då är väl kritiken riktig?
Maria Montessori (som ju skapade sin pedagogik i ett land som såg fscismen växa fram - hon var inte välkommen i sitt hemland då) ansåg att en människas uppväxt består av olika perioder. Varje period kännetecknas av olika utvecklingsfaser.
Säkert starkt påverkad av Europas mörka år såg hon nackdelen av människor som följer ledare, som lärt sig kollektiv lydnad utifrån andra auktoriteter.
Hon menade att ett barn först måste utvecklas som individ - lära känna sig själv, förstå sina egna behov, möjligheter och preferenser. Först därefter kan man ingå i ett kollektiv. Jag tror hon förstod att ett kollektiv som består av medvetna individer aldrig formar kommunistiska/nazistiska/fascistiska samhällen.
Många barn går bara på Montessoridagis och därefter i vanliga skolor. Dagis är tiden då individen skapas. Först något senare blir sociala kontakter och relationer en viktig del i barnets utveckling och arbeten i grupp blir också en naturlig del av skolarbetet.
Jag har fyra barn - 1, 7, 16 och 18 - och har sett att mina äldsta barn (som gått Montessori alla år) fungerar mycket bra i grupp. Såväl i en ledande roll som i en mer underordnad.
Men de deltar i gruppen på ett medvetet sätt - de vet om sina starka sidor och var de kan bidra bäst, och de kan säga ifrån när utvecklingen går åt ett håll de inte accepterar.
Jag gick i Montessorilekskola på 70-talet. Det var bra för jag och de av mina kompisar som hade gått där hade ett stort försprång när vi började i skolan. Vi hade fått lära oss mycket av det våra klasskamrater inte kunde. Det fanns förstås undantag åt båda hållen.
Det mesta byggde på lek och vi fick bland annat baka och snickra.
Om jag hade ett val hade jag låtit barnen gå i Montessorilekskola.
Vänliga hälsningar
Niklas
En människa är tyvärr inte så enkel att man kan säga att det är det eller det som gjort att den är som den är. Det är alltid flera orsaker som skapat en individ.
Jag tycker inte att man kan säga att alla som gått Montessori fungerar dåligt i grupp. Men i vilket fall som helst är gruppträning ingenting som ingår i Montessoris pedagogik.
Men min största fundering i det du skrev i den förra strängen var huruvida man kunde öka barnens intelligens med hjälp av Montessoripedagogiken eller inte. Jag är mycket tveksam.
Tom
Någon ökning av intelligens tror jag inte jag kopplat till Montessori…?
Att samarbeta är ett självklart inslag i Montessori så att gruppträning inte ingår håller ´jag inte alls med om.
Den stora poängen med Montessori som jag ser det är filosofin bakom. Tron på människan. Tron på att alla människor som får växa upp i en god miljö kommer att bli goda människor som utnyttjar sin egen potential.
I Montessori finns inga fixa idéer om att man vill "skapa en god människa" utan istället en tro på att vi har möjlighet att låta den goda människan komma fram om vi ger den en god miljö.
Du skrev så här:
"Om jag fortsätter tjata om Montessori så visade hon ju redan för 100 år sedan att pedagogik kan få barn som klassats som efterblivna att prestera fullt normalt.
Det lilla jag läst visar attt hjärnan är mycket påverkbar åtminstone de första åren.
Jag tror inte alls på att våra gener avgör allt…"
…och eftersom det var ett svar på Niklas inlägg om att montessori kan höja intelligensen tolkade jag det som att du höll med… Men om du inte gjorde det så ber jag om ursäkt för att jag tolkade dig fel.
Som sagt, jag vet ingen bättre pedagogik än Montessori så jag är egentligen minst kritisk till den pedagogiken av alla som används i Sverige… Bara så att ingen tror att jag inte gillar Montessori…
Tom
Ja, vad menar jag egentligen…? 
Jag vill inte påskina att Montessori skulle vara ett sätt att höja intelligens.
Samtidigt tycker jag att jag läst att kopplingarna mellan hjärncellerna påverkas mycket den allra första uppväxttiden. Ju fler kopplingar som skapas desto större intelligens kanske…?
Och hur många kopplingar det blir påverkas av hur stimulerande miljö vi växer upp i. Och just den stimulerande (förberedda) miljön är en av huvudbeståndsdelarna i Montessoris pedagogik.
Så kanske hävdar jag ändå att man blir intelligentare i en uppväxt som präglas av Montesori….?

Ja, varför inte? Det är ju i alla fall säkert att man kan tappa begåvning i tråkiga och ostimulerande miljöer. Tror inte möjligheten att påverka intelligens och tankeförmåga är begränsat till barnåren, dock. När man dör, kanske… ;)
Kan ni beskriva skillnaden mellan Montessori och Steiner?
De står mellan dessa skolor för mina barn.