Förskolelärare eller socionom?
Missade att detta forum fanns..
Jag tänkte en sista gång kolla om jag kan få tips och råd om dessa två utbildningar.
Vad jag vill jobba med i framtiden är barn, utveckling av mig och andra personer, genusfrågor, personalfrågor och hjälpa komma folk på banan igen. En blandning jag vet, men dessa är mina intressen.
Båda utbildningarna/ yrkena har både för- och nackdelar, men båda låter så intressant.
Förskolelärare, är ett "smalt" och kanske lite ensidigt yrke. Jag har hört att den största nackdelen är föräldrarna som tillkommer och deras åsikter kan vara påfrestande. Men samtidigt så har jag hört att man kan jobba med hela hjärtat för att få tillbaka desto mer.
Socionom, är ett brett yrke med där man kan arbeta inom många områden. Men vad jag hört är det extremt krävande för psyket, då man varje dag träffar personer som är deprimerad, psykiska problem eller missbrukare. Jag är rädd att jag inte klarar det, jag är ganska positiv av mig, driven och engagerad, men jag vet inte om jag är för godtrogen för yrket. Men jag känner med detta jobb så kan man kanske göra mycket gott för andra människor.
Jag är inte så fokuserad på lönebiten, utan vill ha ett yrke där jag är behövd och uppskattad. Att se en människa utvecklas och jag får hjälpa till, är en underbar känsla tycker jag.
Det jag är rädd för om jag blir en förskolelärare är att jag kommer tycka att det är långtråkigt i längden då man inte riktigt kan vidareutveckla sig på samma sätt som socionom. Sedan är jag rädd för att socionomyrket kommer leda till att man ser mindre positivt på saker när man är med om så negativt på dagarna.
Jag vet att det är bara jag som kan göra valen, men har ni någon/ några tips och råd ni kan dela med er av dessa yrken?
Kanske ett lite sent svar, men jag ser att ingen annan har svarat så jag tänkte ändå dela med mig av min uppfattning.
Jag har själv en termin kvar på lärarprogrammet och kommer bli förskollärare/lärare för tidigare åldrar. Jag tycker att det här yrket är allt annat än ensidigt! Om det är någon arbetsplats där du hela tiden möter nya människor och där ingen dag är den andra lik så är det förskola/skola. Just detta är en av anledningarna till att jag har valt detta yrke! Du har också i många fall stora möjligheter att själv påverka din arbetsdag och innehållet av den. Du har nära kontakter som du hinner utveckla under årens gång med både barn och vuxna. Kontakten med föräldrar ska inte ses som ett hinder utan som en möjlighet att lära känna barnen ännu bättre och förstå vad de behöver. Visst får man som lärare stå ut med många påtryckningar utifrån från olika håll och människor som alla tror att de vet precis hur du borde sköta ditt jobb, men det är en av yrkets många utmaningar som kan få en att utvecklas som person och bli starkare i sin yrkesroll.
Socionom vet jag inte lika mycket om, men om jag ska säga vad jag tror så är en skillnad att du som socionom inte får samma chans att utveckla relationer till människor, utan mer är med om sporadiska möten med många olika personer. En som jag vet har bytt bana från att ha varit utbildad socionom till att istället jobba inom skolan uttryckte det som att hon blev så trött på att alltid bli sedd som ett nödvändigt ont. Ingen kom till henne för att de VILLE, utan för att de var tvingade och hon var också alltför ofta den som kom med tråkiga nyheter, vilket tog bort mycket av arbetsglädjen. Som lärare kan kontakterna med omvärlden bli lite mer avslappnade och vänskapliga, åtminstone i de flesta fall.
Det här är ju bara min syn på saken. Givetvis finns det fördelar med att gå en socionomutbildning också! Det viktigaste är förstås vad du själv känner! Det ska finnas något med yrket som lockar just dig, annars är du på fel spår.
Du skriver att du vill jobba med "barn, utveckling av mig och andra personer, genusfrågor, personalfrågor och hjälpa komma folk på banan igen". Ett alternativ är att först bli lärare och därefter vidareutbilda dig till specialpedagog (något jag själv funderar på och kom att tänka på då dina intressen liknar mina egna). Då jobbar du med barn som av olika anledningar har halkat snett i skolan och har problem med skolarbetet, kompisar mm. eller bara har det svårt. Du kan även fungera som stöd och rådgivare till andra lärare på en skola eller i ett område om hur de ska hantera olika problem som uppstår med klasser/barngrupper eller enskilda elever. Ofta ingår du i ett elevvårdsteam där ni diskuterar olika lösningar på barn/elever som är i behov av särskilt stöd, hjälper till att upprätta åtgärdsprogram och handlingsplaner mm. Du får fundera vidare och se vad du tror och känner passar dig bäst!