Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2494 ggr
Azmaria
2010-08-04 17:38
0

Studera i Sverige? :)

Hej Hej.

Jag bor i finland och har alltid gjort det. Svenskan är på topp eftersom det är mitt modersmål :P (Finland är ju ett tvåspråkigt land ;P)

Just nu går jag i ett helt normalt gymnasium i södra Finland och har funderat om och men vad jag skall göra efter det i framtiden. Det är verkligen svårt för jag har stort intresse i konst och skulle gära fortsätta på den linjen. MEN… Det är så mycket motgångar och sånt inom det yrket och man måste hela tiden vara aktiv för att bli upptäckt och utvecklas vidare. För mig låter det  svårt eller mja skrämmande. Jag menar, jag vet ju inte om jag har den "förmågan" att vara hela tiden aktiv för  det jag gillar med konst är att jag kan göra saker på mitt sätt i min takt. ^^

Andra intresset jag har är Historia, men något intressant yrke får man knappast därifrån.

Nåväl åter till ämnet. Jag har funderat att flytta till sverige och studera vidare,för utomlands vill jag. Vill inte stanna kvar i finland på grund av att jag är väldigt dålig på finska vilket 90%  hela landet talar just nu. Med andra ord jag kan ju lika bra flytta till grannlandet som har samma språk som mitt modersmål, då klarar jag ju mig bättre i samhället :)

Så nu vill jag ha tips hur det är att studera i Sverige och vilka konst skolor finns det och hur mycket de kräver av en person? typ,  sånadär vanliga frågor ^^ ah just det, är det billigt med bostäder och lägenheter där? ^^

är tacksam för svar ;)

Make Pasta not War, Vee~

Åsa S
2010-08-05 11:13
0

Det enda jag känner till är konstfack

http://www.konstfack.se/konstfack/jsp/polopoly.jsp?d=10&t=1

Tyvärr ligger skolan i Stockholom där det är mycket svårt att få en bostad och billiga är inte bostäderna en liten studentlägenhet kan ju ligga på runt 5000kr = ca 500 Euro i månaden. Om man lagar sin mat själv och tar med matlåda till skolan kan man klara sig på en månadsbudget på runt 1000-1500 för mat. Det finns studentkort att köpa till kollektivtrafik så ska man ha ett sånt har jag för mig att det ligger på runt 400-500kr/mån = ca 40-50Euro/mån

Om man kan hitta någon skola utanför de stora studentstäderna så brukar det vara lättare att få bostad + lägre hyra tyvärr känner jag inte till så många skolor med den inriktningen.

Azmaria
2010-08-05 14:27
0

#1 tack för tipset skall genast kika mer på den skolan  :)

mm jag tänkte väl att det inte skulle vara så billigt att  bo i stockholm, samma är det med helsingfors, dyrt med bostäder :/

meen skall se vidare och fundera och söka fakta ^^ för till sverige vill jag  iallafall :P

Make Pasta not War, Vee~