Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1804 ggr
zatanica
0

examen med kurser

Jag är i en sådan sitts att distans är det som gäller för mig om jag ska plugga. Hade gärna läst ett helt program och då gärna biologi eller något närbesläktat. Men då jag inte har något matte huvud är jag ej behörig till det. Prövat flera gånger att läsa matte B men då detta inte funkade alls kändes det jobbigt att veta att jag behövde läsa c och gärna d med.

Men har nu läst min första termin på distans på högskola läste tre olika kurser inom biologi området. Det fungerade bra och så.

Men nu när jag ska välja till hösten börjar jag ju fundera över framtiden och vart mina kurser kan ta mig.

Är det någon/några här som bara har läst kurser men tagit ut examen av olika varianter? Fungerar det bra att bara läsa kurser och ta ut examen? Något man ska tänka på?

kerla
0

Ja, det fungerar utmärkt. Jag har tagit ut både en magisterexamen i beteendevetenskap och en kandidatexamen i data genom i stort sett bara distanskurser.

Tänk på att du kan välja kurser från olika universitet beroende på vad de har på distans. Men att det är där du tar dina sista poäng som du ska söka examen. Kolla upp vad som krävs i respektive universitet.

Det kan vara jobbigt att skriva uppsats ensam på distans och alla grupparbeten kan vara jobbiga. Många som läser på distans tror att de ska hinna med mer än vad de gör och man kan få "dra på folk". Jag blev med tiden rätt hård och gjorde hellre arbeten själv än lät andra åka med som "free riders".

Lycka till!

zatanica
0

Håller på att läsa på lite hur det funkar med examen och så. Men vad är det som gäller och hur gör man för att få ut en examen. Tycker det är lite svårt att få tag i bra fakta. Vad jag fått fram så gäller det att läsa ett visst antal poäng inom ett speciellt område, sedan så gör man ett examensarbete inom detta.