Komvuxhjälp m.m.
Behöver lite vägledning då jag till hösten vill komplettera det jag inte klarade under min gymnasietid…
Mitt nuvarande betyg ser ut såhär:
2100p Godkända kurser
200p Icke godkända kurser
200p Bortreducerade kurser
(= programmet jag läste hade 2500p från början, jag läste 2300 men fick IG i 200p = 2100p Godkända)
Snittbetyg på 14,68 (vad det nu innebär…) meritpoäng vet jag inte riktigt hur jag ska räkna, så jag hoppade över det.
Hur fungerar det med kärnämnen
jag läste 750p kärnämneskurser men fick IG på en 50p kurs (jag har därför 700p G i kärnämneskurser). Är det tillräckligt för att kunna söka till en högskola.Vad innebär egentligen slutbetyg/samlat betygsdokument?
Under min sista termin på gymnasiet blev det klart att jag bara skulle klara av ett samlat betygsdokument, det var jag, min mentor, min rektor och min syokonsulent överens om. När pappret kom står det trots det slutbetyg på det, varför? Kommer det på något vis försvåra om jag vill läsa upp kurser på komvux (mao, blir jag antagen på samma villkor?)Hur många poäng behöver jag läsa under en 10 veckors period för att läsa minst 50%
Jag vill som sagt läsa in kurser på komvux och tänkte söka till den 5:e perioden (10 veckor under oktober, november, december). Hur fungerar det med studiestöd? Hur många kurser behöver jag läsa för att kunna få studiebidrag (jag vet att det betyder minst deltid på 50%, men hur räknar jag då vissa kurser är 50p och vissa 100p?)
Supertacksam för svar då det är svårt att få tag på Syokonsulenter nu på sommaren (och då jag själv inte kan hitta svar på mina frågor).

Det beror på vilket kärnämne som du fick IG i, ämnena som du måste ha minst G i för att söka till högskola är Matematik A, Svenska A och B och Engelska A.
Har men ett slutbetyg så menas det att man har läst minst 2500p och att minst 90 % av kurserna är godkända och att ingen kurs är reducerad ur studieplanen. Plus att de ovan nämda kurserna ska vara godkända.
- Medarbetare på studier.ifokus

Det ämne jag inte fick betyg i (av kärnämnena) var Religionskunskap A, så då borde det vara lugnt.
Det är ju det som är så skumt, jag har inte läst 2500 poäng, jag skulle ha gjort det från början, men reducerade sedan ner så att jag läste 2300 poäng, av dessa blev 2100p godkända. (Det borde betyda att jag fick 84% godkänt av 2500 möjliga poäng PLUS att jag har reducerat)
Varför står det slutbetyg på mitt papper då? förstår verkligen inte… :S
För att få ett slutbetyg behöver man INTE 2500p, minimigränsen brukar vara 2250p och man får poäng i alla kurser där man fått betyg, IG är också ett betyg så du får tillgodoräkna dig de poängen också när man räknar ut poängen för ett slutbetyg = du har 2300p och passerade minimigränsen med 50p. Bortreducerade kurser = kurser du inte läst är dock 0p.
Detta säger jag i egenskap av gymnasielärare och detta borde din skola förklarat för dig redan då du diskuterade att reducera ditt program
När det gäller komvux behöver du prata med någon där, det är lite olika regler från kommun till kommun + ring och prata studiestöd med CSN de kan förklarar hur många poäng du måste läsa + de kan förklara vad som händer med studiebidraget ifall du jobbar resten av tiden.

Okej, så alla betyg räknas alltså, även om jag inte blev godkänd i dem.
Verkar konstigt att det ska vara så svårt att få fram rätt svar. Tre personer (mentor, rektor och syo) i förra skolan förklarade att det skulle bli samlat betygsdokument, och i efterhand även en syo i kommunen jag bor som förklarat hur många poäng jag måste läsa upp för att greja dom poäng som fattas (men som nu inte fattas?). :S
Det med betyg är dock inget större problem då jag trots att planerar att läsa några kruser för att fylla på med poäng, jag undrade mest då jag var orolig för att det skulle påverka negativt att jag har ett slutbetyg istället för samlat betygsdokument (t.ex om man har mindre chans att få en plats på en kurs pga att man ju HAR ett ok betyg).
Jag får slänga iväg ett mail/samtal till CSN och höra vad dom säger, tack för hjälpen.
Jag är ganska van vid att hålla koll på poängen jag jobbade på en gymnasieskola där man i stort sett bara behövde 30p för att komma in på ett program så det var många som skolkade, hade reducerat program etc. så det gällde att jag som mentor sparkade i baken på de som riskerade få streck för att de inte gick på kursen, gick de dit och försökte fick de ju iallafall IG + sina poäng och kunde kvittera ut en examen. Första året jag jobbade som lärare fattade inte jag heller att man fick poäng för IG kurser man fick ju i stort sett ingen utbildning i poängsystemet utan man fick lära sig efterhand.
När det gäller Komvux har många kommuner regeln att fick man IG i gymnasiet har man rätt att läsa om kursen på komvux, hade man däremot G eller bättre så får man inte gå om kursen på komvux då hänvisas man ofta tillbaka till sin gamla skola för att göra en prövning i kursen, vilket innebär att man får idka självstudier och sedan komma till skolan och skriva ett prov, ofta kostar prövningar pengar. Vill man göra en prövning på annan gymnasieskola än den man gick på av olika skäl så kan man ofta få det med. I en del kommuner kan man dock vara generösare och tillåta att man läser om en kurs man fåt G i, i mån av plats, de som hade IG eller inte läst kursen tidigare brukar dock prioriteras vid intagningen.

Men stämmer dom reglerna då? Vet att man nyligen ändrat en del regler, jag har tyvärr inte koll på vilka eller hur det påverkar mig. Men det var mycket tal om att det skulle bli annorlunda regler för t.ex högskoleutbildning m.m.
När jag pratade med syon på min gymnasieskola fick jag veta att jag istället för att läsa kurser jag fick IG i/reducerade bort, kan jag välja att läsa helt andra kurser och tillgodoräkna mig dom poängen, stämmer det?
För mig känns det t.ex inget vidare att behöva läsa Geografi A bara för att den tillhörde min ursprungliga kursplan när jag tycker att det är ett oerhört tråkigt ämne där inte mycket av undervisningen fastnar, och vill hellre fokusera/lägga tid på något jag VILL lära mig. (Jag planerar alltså att läsa kurser jag inte har något betyg öht i, med nåt enstaka undantag, jag fick dåliga betyg i SV B och C pga av hög frånvaro, trots att Svenska var/är ett av mina favoritämnen).
Ja du kan läsa helt andra ämnen och tillgodoräkna dig de betygen, har du inte läst kurserna förr brukar det inte vara några problem att få läsa dem på komvux. Grundkunskaperna till den universitets/högskoleutbildning du vill gå är dock de viktigaste, så det är bra att kolla vad som krävs för den utbildningen du vill gå. +Gör högskoleprov (flera stycken) det nya antagningssystemen till högre utbildning gör det svårare att komma in på utbildningar för de som kompletterar i efterhand och de som hade bra betyg redan från gymnasieskolan glider in på utbildningen mycket lättare vid antagningen, man har dock större chans ifall man även kan söka i gruppen som antas efter högskoleprovsresultat.

Okej, vilken lättnad då. :)
Jag är lite osäker än så länge vad jag faktiskt vill läsa, men de alternativ som det lutar åt har antingen inga särskilda kurskrav, eller så har jag läst de kurser som krävs.
Högskoleprovet tänke jag försöka mig på i höst, och hoppas att det går okej, ska göra en massa gamla högskoleprov innan för att förbereda mig på vad som komma skall…
Ja just det, det var en sån ändring, tror att anledningen till att det inte låg kvar i huvudet var för att den ändringen blev klar när det redan var säkert att jag skulle behöva komplettera i efterhand, och därför var det inte mycket att göra åt. :P