Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 3788 ggr
soetisen
0

Vilken utbildning går du på?

Vad går du/har gått på för utbildning?

Är det lätt att få jobb efteråt?

Trivs du?

Är lärarna bra?

Tycker du att utbildningen har varit lätt/svår?

Berätta gärna annat om den också och om vad som är bra/dåligt med den. Betygsätt den från 1-5, 1 är det lägsta och 5 det högsta.

Skriv gärna vilken skola och stad det gäller också Glad

- Medarbetare på studier.ifokus

StickyKitten
0

Varför är du nyfiken på det? Hur som helst:

Jag läser ett fysikprogram.

Ja, ganska lätt. Eller kanske inte lätt, men det finns bra möjligheter.

Ja.

Det är ett lotteri, vissa är pedagogiska genier. Andra inte.

Utbildningen är svår. Annars är det ju inte utmanande.

Bra: Det är en kvalitetsutbildning som kommer att ge mig rejäla kunskaper. Inget halvpåhittat som man inte blir något av.

Dåligt: Liten klass, men ändå splittrad. Tråkig "nollning".

Sehvrin
0

Biologi med inrikting ekologi och miljö, i Linköping. Jag har klarat mig igenom kandidatprogrammet och läser nu mastersprogrammet.

Vet faktiskt inte, jag tror det finns möjligheter.

Trivs du?

Ja, definitivt

Är lärarna bra?

På grundnivån så var det väldigt olika, men när man kommit upp på mer avancerad nivå har alla varit bra.

Svårt att säga, med tanke på alla omtentor jag haft borde jag väl egentligen svara svårt, men eftersom jag tycker utbildningen är rolig så känns den inte så svår.

Bra: Man får en väldigt bred grund med kemi och matte och sen byggs det på med vit biologi för att övergå till grön. Detta känns rätt tråkigt när man läser det, men det är bra att ha grunden.

Dåligt: Det finns en följetång med kurser som känts väldigt onödiga och har av oss studenter kallats "flumkurs". Den har också bytt lärare ungefär lika ofta som "försvar mot svartkonster" i Harry Potter och åtminstone vissa lärare har inte varit så glada över att ha den.

Ett annat minus är att vi har en dålig studievägledare som har väldigt dålig koll på typ allt.

Tänker inte betygsätta utbildningen, för det tycker jag är svårt Tungan ute

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Jojaton
0

Medieprogrammet, första året

Beror på vilken inriktning (jag kommer ha Foto, ganska svårt)

**Trivs du?
**För det mesta

Är lärarna bra?
Vissa är väldigt bra, andra inte…

Lagom. Det jag redan kunnat (tex. viss datakunskap, foto osv) är väldigt lätt, det andra är utmanande och lärorikt.

Bra: En rolig och bred linje, man behöver inte jobba som något inom media efter man gått där, utan kan lika gärna bli polis.
Dåligt: Svårt att få jobb efteråt inom fotobranchen.

C4 Gymnasium, Kristianstad

Johanna - Instagram

Liivie
0

Jag går hotell&restaurangprogrammet

Det är rätt lätt att få jobb efteråt, finns jobb nästan överallt och det räcker med gymnasieutbildning så länge du inte vill bli kökschef direkt såklart

Trivs du?
Jag trivs, det är superkul i köket och klassen blir väldigt sammanhållen eftersom vi måste jobba praktiskt ihop och samarbeta mycket. Däremot har jag personligen kommit fram till att jag inte vill jobba med det i framtiden, men blir lätt att få extrajobb så känne rinte att jag har slösat bort mina snart 3 år. Har valt till alla "bra" ämnen på individuella valen så kan läsa vidare på högskolan ändå även om jag inte går någon "plugglinje"

Är lärarna bra?
De flesta lärarna är bra och trevliga och man får bra kontakt med dom, speciellt kökslärarna eftersom man verkligen jobbar med dom

Den har varit rätt lätt, är ju en rätt slapp linje och jag var riktigt skoltrött när jag skulle välja gymnasie så för mig var det perfekt. Plus att jag känner mig säker i köket vilket du har nytta av hela livet.

Varför undrar du? :-)

soetisen
0

#4 Det är intressant att se vad folk tycker om sina utbildningar =)

- Medarbetare på studier.ifokus

elyse
0

Jag har läst till förskollärare på Högskolan i Gävle.

Ja. I alla fall vikariat. Det är brist på förskollärare och många kommuner anställer bara förskollärare/sparkar barnskötare, så vill man jobba med mindre barn är det såklart kanon! ^^

Trivs du?

Med plugg eller jobb? Det gick bra för mig att plugga. Nu på mitt nuvarande jobb trivs jag också bra.

Är lärarna bra?

Vissa. Men de flesta är duktiga och forskar samtidigt så de flesta har verkligen specialkunskaper. Jag har bl.a. haft en forskare som är med och skriver på nya läroplanen till förskolan. Då är man elit.

Lätt. Men jag har alltid haft lätt för att plugga och ämnena har passat mig bra - psykologi, pedagogik. Mycket små uppsatser, reflektion, diskussioner…

Berätta gärna annat om den också och om vad som är bra/dåligt med den. Betygsätt den från 1-5, 1 är det lägsta och 5 det högsta.

+: Utbildningen är ganska lätt och ger breda kunskaper. Du får ett framtidsyrke där du kan enkelt läsa vidare och bygga på din utbildning och på så vis få undervisa äldre åldrar. Högskolan i Gävle brukar vara bland de första med reformer. Jag har t.ex. fått betyg i Bologna-systemet i flera år innan t.ex. Uppsala. Det är lätt att komma lärarna lite närmare för skolan är ändå inte så stor. Är man flitig/sticker ut så kommer lärarna ihåg en. Personligen har jag aldrig varit med om att en lärare inte vet vad jag heter efter 2-3 lektioner.

-: Jag har bara haft en (!) vanlig tenta. Den vanligaste examinationsformen har varit en s.k. rapport där man skriver om valfritt ämne som gör till kursen. Ganska enkelt, men det blir tråkigt när man sitter med 10:e rapporten. Hemtentor har jag haft också och de är roligare. Något som också kan vara negativt är att de flesta av lärarna liksom håller varann om ryggen. Man kan inte gå till en av lärarna och berätta om något man tycker att en annan lärare gjorde fel i. Med vissa undantag. De som forskar på riktigt hög nivå och är kända inom pedagogik-kretsar kan man alltid komma till, för de är inte beroende av de andra lärarna för sin status.

Skriv gärna vilken skola och stad det gäller också

Högskolan i Gävle. (Och i Gävle är det bostadsgaranti för studenter).

SaraC
0

Lärarprogrammet - Kultur och livsmiljö - distans

Prognosen är ju god. Vet inte själv än eftersom jag inte börjat söka ännu, är inne på min sista termin.

Trivs du?

Absolut.

Är lärarna bra?

Varierande. En del är kanon och andra inte fullt lika bra. Men många gånger har det handlat om personliga åsikter. Generellt tycker jag de varit bra.

Olika kurser och olika moment är väldigt olika svåra. En del är inte svårt alls medan andra delar kräver mer.

Positivt: Att distansutbildning ser likadan ut som den på campus och fungerar på samma sätt, den enda skillnaden är att vi har våra föreläsningar och seminarium via nätet. Precis som det ska vara, tycker jag. Bred utbildning med många egna valmöjligheter. Bra kontakt med praktiken, dvs. våra VFU-skolor.

Negativt: Matematikkursen är under all kritik.

Det var vad jag kom på nu. Betygssättning tycker jag är svårt och struntar i det.

Skriv gärna vilken skola och stad det gäller också

Högskolan Dalarna, Falun.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Malin]
0

Jag har tidigare pluggat ett år på lärarprogrammet på högskolan i Borås men hoppade av och började plugga till Interaktions- och kommunikationsdesigner på samma skola.

Det verkar vara ganska bra med jobb efter examen!

Jag har väl inte trivts så himla bra men jag hoppas att det blir bättre efter sommaren. För det mesta har vi bra och kompetenta lärare men det finns också vissa som borde slutat föreläsa för länge sen.

Utbildningen i sig har varken vart lätt eller svår, skulle mer beskriva det som utvecklande och stimulerande.

Ichidakedu
0

Går Kultur och samhällsanalys

Ingen aning.

Trivs du?

Mycket bra.

Är lärarna bra?

Hög klass på föreläsningarna.

Medelsvår, Har hänt att litteratur gått ur sortiment och ställt till stora problem.

Väldigt bredd utbildningen som täcker in många områden inom samhället när det gäller kultur. betyg 5.

Skriv gärna vilken skola och stad det gäller också?

Högskolan Väst, Trollhättan

Chestnut
0

Har läst färdigt delar av mitt första år på naturvetenskapliga. Har nu tre år kvar varav det första blir bara att läsa färdigt de kurser jag fått avbryta.

Det är studieförberedande så direkt efter: nej. Däremot finns det fantastiska möjligheter att läsa vidare till ingenjör, läkare, sjuksköterska, jurist med mera. Beroende på vad man väljer till för några kurser kan man bli nästan vad som helst Glad Många av yrkena man kan bli, till exempel läkare råder det brist på.

Trivs du?

Ett av de bästa val jag har gjort i mitt liv!

Är lärarna bra?

Generellt sett - ja. Sen finns de några flumlärare men överlag håller de hög kvalité.

Intensiv för de som läser alla kurser. Jag är ett specialfall på det sättet så för mig har den varit anpassad för att jag ska orka rehabilitera mig samtidigt som jag pluggar.

Bred utbildning. Dock måste man vara studiemotiverad och intresserad för att hänga med. Har varit en väldigt jämn klass för min del där samtliga (30 pers) har siktat på höga betyg i allt.

Betyg: 5

Skriv gärna vilken skola och stad det gäller också?

Västerhöjdsgymnasiet, Skövde

Med vänliga hälsningar
Chess