Komvux, hjälp mig!
Har en fråga jag klurat på ett tag nu.
Tar dom in en på komvux om man har klarat hela gymnasiet och gjort klart alla studier? Jag börjar första året på gymnasiet i höst, media. Men vill jobba inom omvårdnad när jag läst klart media. För komvux känns det som om det är för dom som inte har någon gymnasieutbildning osv.
Nej, vill inte ändra till omvårdnad även fast det skulle bli enklare för mig. Men gymnasiet som har det trivs jag inte på och det blir jobbigt att ändra nu.
Så min fråga, måste man inte ha någon utbildning för att gå på komvux, eller är det för alla?
Och en till fråga, finns det någon annan väg än att jag måste gå komvux för att gå omvårdnad?
Hoppas ni förstår vad jag menar, svårt att förklara.
Tacksam för svar!

Jag har gått på komvux trots att jag gick färdigt gymnasiet med godkända betyg. Så där jag bor är komvux för alla, oavsett tidigare utbildning. Men det kan skilja sig mellan olika kommuner och reglerna kan ändras i framtiden.
Det bästa vore dock att fråga en studievägledare på ett komvux i din kommun. Eller att byta nu, även om det tar emot så blir det skönt att ha det gjort 
Okej, tack så hemskt mycket!
:)
När du säger omvårdnad, vad menar du då? Vad, mer exakt, är det du vill göra?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Funderar på att bli ambulanssjukvårdare, och ska man bli det ska man minst vara undersköterska har jag hört.
Då skulle jag råda dig att läsa på högskolan efter gymnasiet och läsa till sjuksköterska. Det stämmer att du måste vara (som minst) undersköterska men du får då knappt göra något för patienten. Som exempel får du ge syrgas endast efter att ha blivit delegerat ordinationen. Som sjuksköterska i bakgrunden får du senare som ambulanssjukvårdare göra mer för att hjälpa patienterna och det kan vara lättare att få jobb eftersom du har högre utbildning och arbetsgivaren "har mer nytta" av dig.
Värdinna på Fantasy
Oj, tack så himla mycket!! Nu vet jag.
Men vad menar du med högskolan? Vet du om det finns något sånt i Uppsala?
Jag hade ändå tänkt på att läsa till sjuksköterska, eftersom jag kommer kunna hjälpa patienten mer som du säger. Och då kan jag ju mer.
Hur länge är utbildningen?
Sjuksköterskeutbildningen är på tre år och ges bland annat på Uppsala universitet, här kan du läsa mer om utbildningen. Det finns även ett tvåårigt program i akut- och ambulanssjukvård i Örebro, men då har du fortfarande inte samma behörighet att göra saker som en utbildad sjuksköterska får göra.
Värdinna på Fantasy
Så alltså man kan gå ett helt annat ämne på universitetet även fast man inte läst samma inriktning under gymnasiet?
Vill kunna göra så mycket med folk som det bara går så att bli sjuksköterska låter perfekt, och sedan bli ambulanssjukvårdare.
Tack tack tack åter igen! :)
Jadå, det är klart att man kan. Fast en del program har särskild behörighet vilket innebär att du måste ha läst vissa ämnen för att få läsa på just det programmet. Men allt sådant kan du fråga din studievägledare om på gymnasiet.
Värdinna på Fantasy
Ja, det får jag ta och göra nu när jag börjar i höst. :)
Tack så hemskt hemskt hemskt mycket. Du har verkligen hjälpt mig! Kram!
Givetvis får du läsa precis vad du vill på universitetet så länge du har behörigheten för det, alltså vissa ämnen kan krävas.
Jag har till exempel pluggat till lärare och nu inom IT, fast jag gick handelsprogrammet så det är helt lugnt :)
Vad gäller Komvux så tror jag det funkar som så att du får läsa vad du vill och kan givetvis få gå där men de som inte har utbildning sen tidigare får platser först. Så funkar det i alla fall här i Borås!
Okej! :) Tack, känns bra det. Trodde först inte det gick att välja att gå något helt annat på universitetet än vad man gick på gymnasiet.
Okej! Men nu när jag vet att dom kan ta in på universitetet så låter det ju ännu bättre än komvux, och sen gå universitetet. Känns bara som om det bli en väldigt krånglig väg, + så som du säger vet jag ju inte om dom tar in mig på komvux. :)
Men tack så mycket! Och lycka till med pluggandet till lärare :D