Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 17817 ggr
Sofieen
2009-11-11 10:02
39

Utbildning - Förskollärare

Hej, jag har börjat fundera på att utbilda mig till förskollärare.

Är det någon här som går/gått/planerar att gå utbildningen?
Kostar det något att utbilda sig? Kan man bli både småskollärare för sexårs och dagisfröken? Vad krävs av den som söker? Vad ligger lönen på? Efterfrågan?

Berätta gärna lite om hur det är. Jag är väldigt nyfiken.

SaraC
2009-11-11 14:08
0

Jag går Lärarprogrammet på Högskolan. Ska försöka svara dig lite.

Förskola=dagis, förskoleklass=lekis. När man väljer inriktning kan man välja antingen mot förskolan eller mot grundskolans tidigare år, till grundskolans tidigare år räknas också förskoleklass (alltså "lekis"). Man kan även välja att läsa in så man har både förskola och grundskolans tidigare år.

Även om du läst med inriktningen grundskolans tidigare år är det inget som hindrar att man söker jobb på förskola ("dagis"), det är upp till arbetsgivaren att avgöra. Själv läser jag mot grundskolans tidigare år, men funderar på att läsa vidare så jag får även förskola.

När jag började läsa för tre år sedan såg arbetsmarknaden ganska lovande ut, nu ser det mörkare ut men det tror jag har mycket med läget på arbetsmarknaden idag överlag att göra. Det är många lärare inom alla kategorier som kommer att gå i pension under de kommande åren, så jag hoppas och tror på en ljusning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sofieen
2009-11-11 19:33
0

Aha, då förstår jag! Tack för svaret!

Dock har jag en fråga, jag trodde inte Lekis fanns längre. Är det sexårsverksamheten du menar? För i så fall brukar väl lärare ha både sexåringarna och dom som går i 1an i samma klass? Så var det när mina syskon gick i skolan i alla fall.

Om man skulle läsa båda två, hur många år är det då?
Tar man lån för hyra, mat osv. eller kostar utbildeningen något?
Hur mycket praktik respektive teori är det? Finns det endast på distans?

Tacksam för svar. Skönt med någon som kan svara som faktiskt går utbildningen och inte gissar sig fram Glad

SaraC
2009-11-11 19:47
0

Kul att kunna hjälpa till lite! Kan som sagt bara svara för just den utbildning jag går, har ingen större koll på hur det ser ut på andra ställen och så vidare.

Benämningen lekis används inte längre "officiellt", men många kallar det fortfarande det. Förskoleklass heter det alltså nu och den ska vara intergrerad med skolan. Det ser säkerligen lite olika ut på olika skolor, där jag gör min praktik är förskoleklasserna tre stycken egna och de håller till i samma lokaler som ettorna och tvåorna och samverkar med dessa en hel del. Men olika lärare till varje klass.

Om du läser på högskola som jag gör så betalar du ingenting för utbildningen. Man kan välja själv om man vill läsa på heltid eller deltid, det är många jag läser med som jobbar samtidigt och på så sätt inte behöver ta några studielån. Men har man inget annat sätt att försörja sig medan man pluggar så får man söka studiebidrag och studielån.

Det finns ju en del högskolor i landet som har lärarutbildning och upplägget kan se väldigt olika ut beroende på vilken man läser på. I min utbildning läser vi olika kurser, oftast en per termin. Tre kurser, alltså tre terminer, är så kallat Pedagogisk arbete och det är under de kurserna vi har näst intill all praktik. Jag läste Pedagogiskt arbete II förra hösten och då var 15 p, det vill säga hälften av kursens poäng, förlagda till praktik.

Jag vet inte riktigt hur långt det blir om man väljer att läsa in båda. Läser man en så är det 3,5 år, men det blir inte dubbla längden om man läser båda. Vi talade om det när jag startade min utbildning, men det var så länge sedan nu så jag törs inte säga säkert, men undra om det inte var 1 år extra det skulle bli.

Finns både på distans och campus.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

elyse
2009-12-03 13:25
0

Jag är snart utbildad förskollärare och har läst i Gävle. Som förskollärare har du behörighet att arbeta på förskola och i förskoleklass (sexårs-verksamhet). Lönen varierar efter var du bor. Ca 20,000 brukar ingångslönen ligga på. Det är brist på förskollärare, men svårt att få jobb som lågstadielärare så om du ska gå efter vad som kommer att vara eftertraktat i framtiden är det ett klokt val att välja att bli förskollärare.

Utbildningarna ser olika ut på olika högskolor. Jag har oftast läst flera kurser samtidigt eller en kurs halva terminen och sedan en ny resten av terminen. Kurserna har bl.a. varit fyra psykologikurser, pedagogik kring matematik, läs- och skrivinlärning och drama. Vilka kurser du läser påverkas av vilken inriktning du väljer. Min inriktning heter "Skapande möten i mångkulturella barngrupper" och kurserna som är specialdesignade efter min inriktning har hetat Kulturmöten I, II och III. Vi har haft praktik nästan varje termin och via högskolan i Gävle får man vara på samma förskola/förskoleklass under hela utbildningen. I Uppsala är man på olika ställen under varje praktik. När man arbetar med små barn kan det systemet vara förödande då man inte lär känna barnen och får deras förtroende innan praktiken nästan är slut.

Nu är utbildningen snart slut och nu sista terminen har jag skrivit mitt examensarbete. På vissa högskolor måste det vara en C-uppsats, men i Gävle kan du också välja att skriva en B-uppsats (lite enklare).

Sofieen
2010-02-20 17:56
0

Vilken bra information jag fick av er båda. Jag har börjat höra mig för med vänner som läser till förskollärare och ska nog börja plugga upp ett par betyg nu så jag är klar till hösten i alla fall. Jag känner mig jättepeppad!

En fråga bara; Vad har ni för ingångslön i er kommun? Vet ni vad snittlönen ligger på? Det är ändå ganska viktigt enligt min mening.

soetisen
2010-02-20 18:30
0

#5 Här och här kan du se snittlönen för förskollärare.

- Medarbetare på studier.ifokus

elyse
2010-02-20 19:55
0

#5 I Uppsala ligger den på 20500:-.

Sofieen
2010-02-20 23:09
0

Jag blev positivt överraskad. Jag gillar den andra länken du skickad, soetisen =) Den var jättebra

Jag kanske ska satsa på detta ändå. Jag ska kolla vad man behöver för några betyg innan. Jag har inte alla ämnen nämligen. Har bara svenska A, engelska A, matte A. Misstänker att jag behöver samhälls A och svenska B också, minst..

elyse
2010-02-21 01:24
0

#8 Samhälle A måste man väl ha för i stort sett alla utbildningar? Har du inte det så har du väl inte ett fullständigt gymnasiebetyg? Fixa ämnena och skriv högskoleprovet så ordnar det sig! ^^

Sofieen
2010-02-21 03:47
0

Det stämmer. Jag har inte fullständigt gymnasiebetyg =) Så Sam A ska jag läsa in hursomhelst. Ja, så kan jag ju göra iofs, högskoleprovet. Har inte gjort det innan. Läskigt =)

[Malin]
2010-07-04 23:30
0

Jag studerade tidigare till förskollärare på högskolan i Borås. Där läste vi alla lärare tillsammans den första terminen innan vi splittades upp. Just det programmet jag läste innebar förskollärare eller förskoleklassläare, alltså sexårsverksamhet.

Dock tycker jag inte något funkade på institutionen och jag valde att hoppa av efter ett år.