Stress & prov?
Jag har ett jätteproblem, och det är det här med prov. Jag blir sjukligt stressad både innan och under ett prov, speciellt om det är ett ämne som det kanske inte går jättebra i. (går i dagsläget första året på gymnasiet)
Jag har VG och MVG i näst intill alla min kurser… MEN, så har jag ett ämne som jag har enorma problem med. Det är en lång historia hur allt började, men jag har verkligen noll självförtroende kvar i ämnet. Innan julen förra året låg jag på VG enligt läraren. Nu ligger jag på IG. Kruxet är det att jag blir sjukt stressad vid prov, speciellt muntligt där jag får "blackout". Hon sade att mitt betyg hängde på nationella som vi hade tidigare i vår, och det gick OK. Av de fyra delarna fick jag 2G, 1VG men 1 IG. Det sistnämnda handlade om den muntliga delen. Nu måste jag göra omprov på denna del för annars blir tyvärr mitt betyg detta. = IG . Pga. att hon inte har något riktigt bra muntligt resultat sedan i julas.
Fick IDAG reda på att jag ska göra omprov IMORGON på denna del, och min puls går redan i 110. Hon sade till mig att bara läsa högt för mig själv på spanska, men jag mår så himla dåligt. Har inte öppnat spanska boken på flera veckor eftersom jag trodde att jag var klar. (har beslutat att inte fortsätta med spanskan efter sommaren, har läst spanska i snart 5 år.) Någon som har tips hur jag kan göra? Min vanliga "teknik" på prov, dvs. skriva ner ALLA verbformer/smarta uttryck m.m. Typ preteritum m.m. på ett papper när provet börjar, funkar inte. Snabba svar uppskattas!
Mvh Emelie 

För det första så vill jag säga att världen inte går under ifall du faktiskt får IG i spanska. Visst, det är trist och man blir besviken på sig själv.
Men jag kan lova dig att ett år efter studenten så spelar det absolut ingen roll, du kommer inte ens att tänka på det. Så försök att lugna ner dig, testa att föreställa dig hur ditt liv ser ut om 5 år och att det INTE är miserabelt på grund av detta lilla betyg. Betyg är nämligen inte hela världen, men det är svårt att inse när alla omkring en hetsar.
I övrigt så är mitt tips att försöka prata så mycket spanska som möjligt. Högt för dig själv alltså. Berätta enkla saker om din vardag, och använd den spanska som du kan. Om du kör fast så kolla i boken.
Att läsa högt tror jag inte att du lär dig så jättemycket av, man lär sig prata genom att prata liksom…
Hur gick det nu då…? Jag lyckades vara samlad under provet, och lyckades sätta allt klockrent! Klarade provet med stooor marginal! Därmed fick jag mitt finfina G. 
Mvh Emelie 

Bra jobbat 

Bra jobbat!!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Bra jobbat!