Uppgifts hjälp!
Hejsan! Har en fråga som jag inte kan och skulle behöva hjälp med. Ämnet är teknink, inriktning fordon.
Första frågan är:
Mekanikens gyllende regel "det man vinner i kraft förlorar man i väg" stämmer in när man tänker på hur cykelns växlar fungerar. Varför?
Sen behöver jag hjälp med en annan fråga och det är att man ska förklara hur man bäst ska kunna transportera 20 läskflaskor och 8 chipspåsar i 5 km på en cykel. Det jag behöver hjälp med är hur ska man fördela vikten på cykeln? Ska man ha vikten fram på cykeln eller bak exempelvis?
Är otroligt tacksam för svar!
// Kamilla

Om du googlar på meningen "det man vinner i kraft förlorar man i väg" så hittar du en del information. Bland annat detta, från Wikipedia:
"Det man vinner i kraft förlorar man i väg. Vad menas med det? Jo, om man har en rund sten som ska flyttas från golvet upp på ett bord krävs en viss kraft för att få upp stenen på bordet. Om man istället lägger ut en lång planka och rullar upp stenen på bordet går det åt mindre kraft. Nackdelen är bara att det blir längre väg för stenen; det man vinner i kraft förlorar man i väg…"
I ditt fall kan du tänka dig en cykel som ska cykla i en brant backe. Detta kräver mer kraft än ifall backen vore plan, å andra sidan krävs det att den plana backen är mycket längre om du ska komma till samma höjd.
Om jag inte minns fel så brukar man ju lägga i en högre/tyngre växel i plana backar, och tvärtom i branta. Som för att kompensera kanske?
Det andra problemet vet jag inte riktigt, den känns lite luddig. Men jag googlade på "fördela vikt på cykel" och hittade detta:
"Frakta på cykeln Cirka en tredje del av vikten ska belasta framdäcket. Lika mycket vikt bör placeras på båda sidor och tyngdpunkten bör vara så lågt som möjligt. Bäst fungerar stadiga, vattentäta cykelväskor som är lätta att fästa på cykeln."
http://www.naturochmiljo.fi/sve/arkiv/rad___tips/rad_article-9383-4696.html
Lite rörigt svar, men det kanske ger något i alla fall.
Mekanikens gyllende regel "det man vinner i kraft förlorar man i väg" stämmer in när man tänker på hur cykelns växlar fungerar. Varför?
Det är jobbigare att trampa på en högre växel, men man kommer längre på varje tramptag. Det är lättare att trampa på en låg växel, men man kommer inte lika långt på varje tramptag.
Jag har för mig att det var så man tänkte om växlarna på cykeln…?