Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 4543 ggr
KitoBonito
2010-05-11 17:31
1

Era bästa tips

Hej!

Just nu genomgår jag lite av en pluggkris. Jag klarar inte mina tentor och jag riskerar att förlora "mina" pengar från CSN pga detta, vilket betyder att allt kommer fara åt helvete (allt som ska betalas, lägenhet etc).

Jag har väldigt svårt att hitta motivation till att plugga. Inför en tenta lyckas jag alltid plugga "halvdant" och inte fullt ut för att klara av det jag ska. Jag liksom småpluggar då och då och känner ingen större oro över hur det ska gå (jag blir inte så lätt nervös).

Vad är era bästa tips för att hitta motivation? Till att sätta er ner och göra det ni ska? Det är ju dator och tv som är största boven för mig och jag blir väldigt lätt rastlös när jag pluggar, så jag vill pausa och göra annat. Jag får ångest över att skriva det här inlägget "för jag skulle ju kunna plugga istället"….  Hjälp mig! Och finns det liknande trådar sedan innan så får ni gärna upplysa mig.

agnes_S
2010-05-11 23:12
0

För mig är det som hjälper absolut bäst i den situationen att plugga tillsammans med någon, och det långt hemifrån, borta från datorer och tv-apareter :P Mycket roligare att plugga tillsammans, hjälpas åt och motivera varandra! Glad

StickyKitten
2010-05-12 12:57
0

Ja, plugga inte hemma! Att plugga tillsammans med någon är också jättebra, då blir man inte lika rastlös eftersom man kan prata med någon. Och man kan ta hjälp av varandra, alla är ju bra på olika saker.

När min motivation tryter så brukar jag börja med små steg, beroende på vad jag orkar. Om man direkt tänker på alla tusen saker som ska göras så kommer man att ge upp direkt. Därför tänker jag alltid att jag ska börja smått, kanske skumma igenom ett kapitel, läsa anteckningar eller läsa igenom frågor/tal som ska göras (utan att göra dem). När jag har gjort det så brukar jag ha kommit in i rätt stämning, och då orkar jag mer.