Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 4543 ggr
KitoBonito
2010-05-11 17:31
1

Era bästa tips

Hej!

Just nu genomgår jag lite av en pluggkris. Jag klarar inte mina tentor och jag riskerar att förlora "mina" pengar från CSN pga detta, vilket betyder att allt kommer fara åt helvete (allt som ska betalas, lägenhet etc).

Jag har väldigt svårt att hitta motivation till att plugga. Inför en tenta lyckas jag alltid plugga "halvdant" och inte fullt ut för att klara av det jag ska. Jag liksom småpluggar då och då och känner ingen större oro över hur det ska gå (jag blir inte så lätt nervös).

Vad är era bästa tips för att hitta motivation? Till att sätta er ner och göra det ni ska? Det är ju dator och tv som är största boven för mig och jag blir väldigt lätt rastlös när jag pluggar, så jag vill pausa och göra annat. Jag får ångest över att skriva det här inlägget "för jag skulle ju kunna plugga istället"….  Hjälp mig! Och finns det liknande trådar sedan innan så får ni gärna upplysa mig.

agnes_S
2010-05-11 23:12
0

För mig är det som hjälper absolut bäst i den situationen att plugga tillsammans med någon, och det långt hemifrån, borta från datorer och tv-apareter :P Mycket roligare att plugga tillsammans, hjälpas åt och motivera varandra! Glad

StickyKitten
2010-05-12 12:57
0

Ja, plugga inte hemma! Att plugga tillsammans med någon är också jättebra, då blir man inte lika rastlös eftersom man kan prata med någon. Och man kan ta hjälp av varandra, alla är ju bra på olika saker.

När min motivation tryter så brukar jag börja med små steg, beroende på vad jag orkar. Om man direkt tänker på alla tusen saker som ska göras så kommer man att ge upp direkt. Därför tänker jag alltid att jag ska börja smått, kanske skumma igenom ett kapitel, läsa anteckningar eller läsa igenom frågor/tal som ska göras (utan att göra dem). När jag har gjort det så brukar jag ha kommit in i rätt stämning, och då orkar jag mer.

Man får helt enkelt försöka koppla bort pressen och alla måsten. Att ta pauser är helt okej om man behöver det, hjärnan pallar ändå inte att koncentrera sig långa stunder i sträck.

Sen är det för mig jätteviktigt att ha struktur och översikt när jag pluggar. Att man bestämmer sig för i vilken ände man ska börja, och hur man sen ska ta sig vidare. Annars känns allting som en stor gröt.

soetisen
2010-05-12 22:09
0

Alla lär sig på olika sätt och det bästa är att du hittar ditt inlärningssätt. Vissa lär sig när dem jobbar i grupp och får diskutera, andra måste till exempel gå runt och gå eller vara aktiva på något sätt för att lära sig. Vissa vill sitta själv och memorera allt de ska lära sig.

Men eftersom du skriver att tv:n och datorn är störningsmoment, så kanske du ska gå någon annanstans och plugga? Som på ett bibliotek till exempel.

Här kan du läsa om hur olika personer får studiero, du kanske får något tips?

Men att hitta motivationen till något är svårt. Det tycker jag med, för mig blir det att jag gör allt i sista minuten. Men du kanske inte är tillräckligt intresserad av det du pluggar? Försök tänk långsiktigt när det gäller ditt pluggande, att se fram emot tills du blir klar.

- Medarbetare på studier.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
tsset
2010-05-13 18:00
0

Hundmänniska som man är, lägger jag upp mycket träning för mina hundar och det var först när jag började tänka i samma banor som i hundträningen som jag hittade tillbaka till studiesuget.

Jag börjar med att radda upp allt jag har att göra så jag har en lista över vad jag ska göra. Där kan jag också stryka över varje uppgift/prov/inlämning/osv när den är klar.

T.ex. Historia - prov 1700tal

Sedan delar jag upp varje punkt i mindre delar, så jag vet vad varje uppgift/prov innehåller och ev vad ssom behövs göras för att kunna påbörja varje uppgift/prov.

T.ex Historia - prov 1700tal 
*Franska rev
*Amerikanska rev.
*Låna bok - "blablabla"
*Låna anteckningar från …

Jag föredrar att ha postitlappar uppsatta på väggen för att ha översikt över vad jag har att göra, men en fil på datorn kan ju gå lika bra.

Sedan lägger jag upp en plan för när jag ska plugga. I kalendern skriver jag upp när allt ska vara klart och när jag kan plugga. Jag bokar alltså tid med mig själv för studier (och ser till att det inte är när favoritprogrammet på tv gårFlört)

Och själva pluggandet då.

Det första är det här med störningar, försök inte ens prestera med störningar du inte klarar av! Vet du att du kommer bli störd av tvn - stäng av, dra ur sladden. Sen kan man jobba upp sin förmåga att arbeta under störning, är det man studerar mycket roligare eller mer värt blir det dessutom en ännu mindre störning. Men viktigast just nu är förmodligen att du gör det, skippa därför det som stör!

För studierna behöver jag oftast motivera mig själv till att genomföra det jag ska. Med hjälp av belöningar för det jag har gjort blir det så mycket mer värt att sätta sig och studera!

Men inte med mutor, sådana är farliga och det är desssutom inte lika motiverande om man vet vad man får för arbetet. Möjligheten att få det man vill ha är faktiskt mer motiverande!

Därför har jag två skålar med lappar. En för smådelarna och en för helheten. Smådelarna behöver ju inte lika stora belöningar, därför har jag lappar som " chokladkaka", "mjukglass", "hundträning 2 pass", "ett tv-program" och liknande i den. Fördelen är ju att smådelarna görs ganska snabbt, och ju fler jag gör desto roligare blir det ju :) För Helheten, alltså att ha gjort ett helt(eller bara pluggat till) prov eller lämnat in en hel uppsats, har jag större belöningar. "Konsert", "bio", "utekväll", "köpa kläder för x kr", "bakdag" osv. Anpassa efter dig! Jag brukar se till att lägga en "större", mer värd, i varje burk, som är aktuell just för perioden. På så sätt får jag arbetet gjort snabbare, det finns ju en liten chans att jag får jackpott och får "gå på premiären av den där filmen i övermorgon" :)

Ett annat hett tips är att använda andra burkar för "försenade uppgifter", behöver du få klart dom snabbt så lägg en till ett par st lappar med stort värde i smådelsburken blandat med massa med ett mindre värde, alla tidsbundnda till snar framtid dock! I Helhetsburken lägger du istället fler Högvärde än med litet värde. Kanske bara med högvärde? På så sätt blir du fortfarande motiverad till att komma till Helhetsburken. Är de dessutom tidsbundna till en snar framtid är det större chans att du gör klart allt till helgen om det är då den lapp med störst värde händer :)

Går också att ha en burk till betyg/resultat på prov/uppsats om man vill, eller annat :)

Anpassa efter dig som sagt, vad som är motiverande, vad som är stort/litet, och självklart till vad du faktiskt har att göra. Anpassa till vad du har på listan, byt ut/fyll på lapparna efter ett tag så du hela tiden har något att jobba för.

För mig har detta fungerat utmärkt, det är med glädje jag lägger en massa lappar i burkarna och det är mer motiverat att plugga nu :)

KitoBonito
2010-05-13 22:10
0

TACK ska ni ha alla! Ni har gett mig fantastika tips som jag kommer ha nytta av. Vissa tips var jag medveten om, andra var "Just ja!" och andra var helt nytt, så jag tackar er enormt för att ha lagt ner tid på mig :)

Till helgen har jag en grammatiktenta i engelska - en omtenta faktiskt. Och jag har papper runt hela mig och det känns faktiskt helt okej. Jag har småpluggat lite varje dag sedan helgen och fokuserat på att det och det ska jag lära mig idag. Jag är ganska nöjd även om jag hade kunnat vara mycket längre fram idag än vad jag är. Jag skyller på förkylning och smått depression/ångest. Idag har jag bestämt mig för att sluta ge mig själv ångest som jag gjort de senaste veckorna. För allt! Från att vakna senare på morgnarna till att äta lite för mycket gottis osv. Jag har gjort mig själv ganska tokig men jag kmmer fortfarande inte kunna släppa paniken jag känner inför plugget förän faran är över. Och den här ångesten tillsammans med plugget är inte bra! Man känner sig dålig och vill hellre ge upp än att kämpa. Men jag vet om att jag inte kan ge upp, så nu är det nya tag. Idag känner jag mig pigg och har dessutom pluggat igenom några papper, så jag är tillfälligt nöjd. Ska dock se till att få gjort klart en uppsats ikväll och plugga lite mer på grammatiken. Imorgon är trots allt sista dagen plugg för grammatiken, så jag vill känna mig lite säkrare när jag vaknar imorgon. Ah, här fick ni er en rejäl överkurs och jag bryr mig inte ens om ingen läste igenom det. Detta var nog mer en pepp och "recognition" för mig själv :P

Tack igen!!