Hjälp?! spanska
sitter och övar inför det kommande nationella provet och tänkte att jag skulle knåpa ihop en liten text. Jag tycker den ser bra ut, men vill ha lite hjälp. Kan någon bra på spanska kasta ett öga på texten och peka ut de störra felen? tack på förhand :)
Hola! Me llamo Hillevi. Soy una chica rubia y tienen quince años. Vivo en una casa de colores blanca, verde y rojo. Esta en (namn på byn), un pequeño pueblo con muchos caballos. He tenido un caballo. Se llame Four Legs Drive, pero llamado Driven. Driven es un grande caballo, y muy bonito. Yo acostrumbro fotografio mis animals. Tengo dos perros, seis Conejos, muchos pescados y tres periquitos.
En mi tiempo libre acostrumbro dibujo, fotografio, escucho música y acompaño con mis amigos.

ojoj, har ingen koll alls på spanska. Hoppas vi har någon som kan det bättre än mig här ^^
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag ska försöka hjälpa dig! :)
Soy unca chica rubia är rätt, men det heter tengo quince anos och inte tienen (tienen betyder "de har", i det här fallet "de är").
Istället för att säga "casa de colores blanca, verde y rojo", kan du säga "Vivo en una casa blanca, verde y rojo.
Sen bör du byta plats på pequeno och pueblo. Alltså sätta in pueblo före pequeno, så det blir un pueblo pequeno con muchos caballos.
Jag vet inte om du menar att du har haft en häst som heter Driven, eller om du har Driven just nu? :P För isåfall heter det: Tengo un caballo que se llama Four Legs Drive, istället för "he tenido".
Sedan kan du byta plats på grande & caballo, så att det blir "Driven es un caballo grande". Om du dessutom sätter ihop meningen såhär så blir det ännu bättre: "Driven es un caballo grande y muy bonito".
Sen heter det animales, du har råkat skriva animals.
Resten tycker jag ser bra ut! Lycka till på provet :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
!Hola!
Har bara gått i spanska i 1½ år så är ingen vidare på det, men hittade några eventuella småfel i din text. Rätta mig om jag gjort fel någon
. Jag kanske missuppfattade texten fel på några ställen, men men . Hoppas det var till någon hjälp iaf.;).
Hola! Me llamo Hillevi. Soy una chica rubia y tengo quince años. Vivo en una casa de colores blanca, verde y rojo. Vivo en (namn på byn), un pequeño pueblo con muchos caballos. Tengo un caballo. Se llama Four Legs Drive, pero llamado Driven. Driven es un grande caballo, y muy bonito. Yo acostrumbro fotografio mis animales. Tengo dos perros, seis Conejos, muchos pescados y tres periquitos.
En mi tiempo libro acostrumbro dibujo, fotografio, escucho música y acompaño con mis amigos.
#3 Libro är fel då det heter libre när det gäller ens fritid :)
Jag gör en jämförelse för att visa:
På fritiden är jag med mina kompisar = En mi tiempo libre estoy con mis amigos.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
tack :)
Så lite så! :) Säg till om det är något mer.