de, dem och dom
Nåt som irriterar mig mer än jag vill erkänna är det numera helt anarkistiska användandet av de, dem och dom. Verkar som att skolorna lär ungarna att ersätta dom med dem oavsett kontext. Dem var på väg till Moog-VM men glömde vissa tangenter. Håll med mig nu, visst heter det "De var på väg till Moog-VM men glömde vissa tangenter"? Och skälet till ersättningen är att dom är talspråk varför uttrycket ersätts med dem. Men, ärligt talat, i 99.9 % av fallen ersätts dom med de (och tvärtom) och inte med dem. D v s "Dom var på väg till Moog-VM men glömde vissa tangenter" funkar utmärkt. Känner en rutten skola komma krypandes bak rygg. Hur många korrekta meningar med ordet "dem" kan ni fabricera? Kanske dags att slänga dem på soptippen?

Håller med, det ska vara "de"!
golf.ifokus.se
#0 Visst är det skönt att bli arg ibland! 
(Håller helt med i sakfrågan!)

Som en gammal språkfascist (enl. mina barn) får jag röda utslag av de/dem användningen, inte minst på många ifokussidor. Jag ser hellre dom, än dem fel använt. Vet man inte hur man ska använda dem ska man låta bli! Ett tips för osäkra är att prova att byta ut de/dem till jag/mig. Passar det att sätta in jag ska det vara de, passar mig så är det dem.
Sen ska jag inte börja tala om var/vart då stiger blodtrycket för mycket!
#0, Håller helt med.
Solveig, oss och vi brukar jag använda istället för jag och mig. Det är ännu enklare.
Var och vart är inte heller så svårt (när man kan det). Var är plats och vart är riktning… ;-)
Före och innan är svårare…
Tom
Innan kan ersättas med "före det att". Går det inte ska det vara före.
Vänliga hälsningar
Niklas

Bra tips ni kommer med. Tycker iofs att man bör värna om den konstnärliga friheten eftersom denna speglar skribentens personlighet. Men en lättåtkomlig "språktips"-text (kanske i anslutning till publicera kommentar) som tar upp vanliga språkliga fel tror jag vore ett bra tillskott. Annars tycker jag nog att iFokus är ovanligt förskonad jämfört med andra siter.

Kanske är jag bara vimsig nu men jag har för mig att jag lärde mig något knep angående at sätta de och dem rätt genom att byta ut de och dem med jag och mig, alltså jag var på väg och kanske dags att slänga mig, amn hör lite lättare då vilket det ska vara.
Byt ut de och dem mot vi och oss. Passar det med vi är det de, passar det med oss är det dem.
Vänliga hälsningar
Niklas
#7, Du är vimsig. Men inte på grund av jag och mig utan på grund av att Solveig redan har skrivit det i sin kommentar #3. Glömde du att läsa kommentarerna innan du svarade? =)
Tom
Något annat som gör mig riktigt irreterad är han och honom. Är det bara jag som har märkt att allt fler säger han där det ska vara honom. Detta gäller både i tal och skrift. Jag blir jättearg.
Min kompis kan säga "Ska vi gå hem till han?" Eller "Jag gav den till han" Så sjukt jobbigt……. grrrrrrrrr. jag blir jättearg

Lotta i Norrland säger de ska vi gå hem till jag…Härligt med dialekter och att språket utvecklas först muntligt sedan skriftligt.
Jag har litet svårt att förstå språkpoliser som retar upp sig på att man använder talspråk i sitt skrivspråk.
Minns att Albert engström "Krävfa dessa drycker" och att man en gång i tiden hade helt andra Skrivregler som vi har i dag.
Det är ju fortfarande viktigt att ha ett utvecklat skriftspråk, men att reta upp sig tycker jag är onödigt…

#9, japp du har rätt- jag är vimsig! Hur tusan kunde jag missa det?!
#0, Ja i det fallet var det DE som passade in, men visst används DEM ibland.
Jag är ju 15 år så jag går ju i skolan och våran lärare tillåter att man skriver DOM om man är osäker men det ger ju inga MVG direkt. Om ni förstår !?
#1 & #13,
Vilken mening är det ni syftar på när ni skriver att det ska vara "de"?
Tom
#14, Vaddå vilken mening?
Jag översätter alltid DE och DEM till engelska.. THEY = De och THEM = Dem..
Alltså.. Vill vi ha "dom"? Då skulle man ju aldrig säga "vill vi ha THEY?" utan "vill vi ha THEM?" (do we want them?"
Alltså, Vill vi ha dem? :D
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Haha men jag suge rju på eneglska så, det var inge bra för mig ;)
Vilken mening syftade du på när du skrev:
"#0, Ja i det fallet var det DE som passade in, men visst används DEM ibland."
Mvh
Tom
"De var på väg till Moog-VM men glömde vissa tangenter"?
Den tror jag?
#4, 5 Tror jag hörde för ett tag sen att de tagit bort reglerna för 'före' och 'innan' (att det nu går bra med vilket som oavsett situation)
#0 Håller med om att det är irriterande när språket inte används rätt (om det tydligt sätts i system av den som använder språket, enstaka fel är lätt att ha överseende med, tycker jag =)
Bra tips som getts här i tråden för att veta vilket som är rätt =)
#19, Jasså, då hajjar jag!
Tom

Vart, säger jag nog aldrig och absolut inte skriva det. Jag tror att vart är ganska ovanligt här.
Före och innan låter lika rätt hur jag än använder det. Det enda jag kan komma på är "Jag går före dig i trappan" där låter före bättre än innan. Ge mig gärna exempel där det ena är självklart.
Hos Språkkonsulterna finns det mycket bra lättlästa tips om att skriva bättre texter.
Backend Media har också en jättebra blogg som bland annat tar upp språkbruk och copywriting. Här är en artikel om när man ska använda "de" eller "dem".
// Johan
Mvh // Johan

i mitt gymnasium är de jätte petiga med de/dem. *suck* :P

ja tycker egentligen inte att man ska använda dom alls i skolan o så… utan de och dem. dom är talspråk och kan användas på ställen som forum, när språket inte är de viktiga utan innehållet. troligtvis kommer dom att ersätta de o dem sen, tråkigt tycker ja. men men, språken utvecklas ju
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#25: Håller med om att De och Dem borde alltid användas i skolan. Många gör fel på de och dem och ofta verkar lärare inte ens bry sig om att rätta då (iaf i vår skola). Dåligt tycker jag. Hur ska man annars lära sig?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker också dem på fel ställe stör. Är man osäker på om man skall använda objektet "de", subjektet "dem", eller den bestämda artikeln "de" är tipsen ovan att byta ut det mot jag-mig, vi-oss eller hon-henne bra. Men vi måste ha överseende, att lära sig tar tid.
Människor som skall skriva (eller prata) har två val.
1. bara använda ord de är helt säkra på och undvika det de inte kan helt säkert, t.ex. "de" och "dem".
2. Prova, träna, försöka expandera ordförådet. Ni har nog alla en gång som små under en period bytt ut det korrekta "gick" mot "gådde" när ni började lära er de regelbundna ändelserna "-de" "-t" och " (titta. titta-de, titta-t).
Människor som inte vetat att orden de och dem fanns, som bara använt dom, är på rätt väg när de börjar försöka välja mellan skriftfpråksformerna de och dem. Men det tar tid. Se dem som modiga, de ger sig ut i språkdjungeln i stället för att stanna hemma, så småning om kommer de nog rätt men det tar sin tid.