Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 9659 ggr
[Dandelion1000]
2010-04-14 16:03
62

Stålull + kopparsulfat?

Har ett helt gäng inlämningnsuppgifter att göra, men har fastnat på en. (ämnet är elektrokemi) Här är frågan:

**Redogör för vad som händer om man lägger lite stålull i en kopparsulfatlösning.
**
Hur ska jag kunna veta det? Det står inte i några böcker, och finns ingenstans på nätet. Det är ju inte så att jag har lite kopparsulfat hemma och kan testa det :/

Någon som skulle kunna hjälpa mig?

Är otroligt tacksam för svar

// Kamilla

[Dandelion1000]
2010-04-14 16:06
0

Visst har det något med korrosion att göra, eller är jág ute och cyklar? :)

[Dandelion1000]
2010-04-14 18:57
11

Det visade sig att jag behöver hjälp med fem av 32 frågor.
Hoppas ni kan hjälpa mig :)

**Oxider påverkar metaller på olika sätt. Hur?
**Vad menas med frågan?

**Redogör för någon elektrolys, tillexempel kopparklorid.
**Kan någon ge ett förslag på en redogörelse?

**Varför är det olämpligt att sätta samman metaller i konstruktioner som skall vara utomhus?
**Har det med korrosion att göra?

**Hur går det till att göra aluminium av aluminiummalm?
**Är aluminiummalm samma sak som bauxit?

Hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen

Frida
2010-04-14 19:34
2

Redogör för vad som händer om man lägger lite stålull i en kopparsulfatlösning. Det finns på internet, men det borde vara relativt enkelt att lista ut ifrån din bok. Du ska få några ledtrådar: vilken metall består stålull av och hur "ädel" är den metallen i förhållande till koppar?

Oxider påverkar metaller på olika sätt. Hur? Börja med att tänka efter vad en oxid är för något.

Redogör för någon elektrolys, tillexempel kopparklorid. Detta borde stå på minst ett ställe i kursboken (jag gissar att det är Kemi A?). Om inte annat så googla (elektrolys), det kommer upp flera bra förklaringar som du kan använda för att påta ihop din egna redogörelse.

Varför är det olämpligt att sätta samman metaller i konstruktioner som skall vara utomhus? Du är på rätt spår med korrosion, men du behöver nog förklara det ganska utförligt när du gör uppgiften.

Är aluminiummalm samma sak som bauxit? I princip, ja.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Dandelion1000]
2010-04-14 20:29
0

#3, Det som händer när man lägger ner stålull i kopparsulfatlösning måste ju vara att den börjar rosta, eftersom koppar är mer ädel än järn.

Men blir metaller svagare mot rost när man blandar ihop flera? Eller får den ett starkare skydd?

Så det dom menar med aluminiummalm är alltså bauxit? Frågan är inte den utan, hur man framställer aluminium av aluminiummalm, och allt som står på nätet handlar baxuit..

Frida
2010-04-14 21:01
2

Jo jag såg att det var det frågan egentligen handlade om. Det verkade dock som att du hade koll på framställningen i och med att du tagit fram namnet bauxit. Aluminium finns i många olika former i naturen, men bauxit är den som det är lättast att utvinna aluminium ur. Sen om det är precis det de menar i din uppgift har jag ingen aning om. Men eftersom det är den vanligaste skulle jag säga att det med största sannolikhet är bauxit de menar.

Angående stålullen: ja koppar är mer ädelt än järn, men betyder det verkligen att järnet rostar? Vad är rost? Vad består din lösning av mer än koppar?

Värdinna på Fantasy

[Dandelion1000]
2010-04-14 21:35
7

Kom på att järnet inte rostar utan de oxiderar och bildas järnsulfat. kan det vara rätt? :)

Frida
2010-04-15 01:18
0

Rätt, det bildas järnsulfat. Men vad händer med kopparen?

Värdinna på Fantasy