Press att inte vara god nog
Jag läser första året på gymnasiet, på ett mycket bra gymnasium. Jag skulle nog våga påstå att det program jag läser på är en av de bättre på min skola.
Men jag vet inte hur mycket längre jag kommer klara mig, sedan början av 9an har jag haft en sådan press på mig att vara bra. Medan syskon och kusiner är smala, duktiga på sport, blir fina på foton så jag har jag bara fått höra hur bra jag är i skolan. Det har blivit min grej. Visst får jag höra komplimanger om annat, men pratar släkt om mig så säger de att jag är duktig i skolan.
Men jag känner mig inte duktig. Inte duktig nog. När folk säger att jag är duktig i skolan går det in i ena örat och ut genom det andra, för jag kan inte ta något som jag inte tror på. Till en början i gymnasiet gick det bra, en massa MVGn på prov utom i SO-ämnena som jag aldrig varit bra på. Men ju mer samtal jag haft med lärarna desto sämre verkar det gå. VG är inte bra längre i mina ögon, fast jag egentligen vet att det är jättebra innest inne. Det har blivit något måste för mig att ha MVG i allt men jag vet att jag aldrig kommer nå det.
Inte bättre blir det av att jag verkligen vill fortsätta plugga på Handelshögskolan i Stockholm sen. Jag tror inte jag har någon chans alls att komma in på betyg. Jag ska redan nu börja med högskoleprovet men det känns ju så gott som omöjligt. MVG i allt eller 2.0 poäng på högskoleprovet för att komma in på Handels.
Jag oroar mig hela tiden om skolan, på loven sitter jag och planerar hur jag ska lägga upp mitt studerande eftersom skolan alltid ska lägga en massa saker direkt efter loven.
När jag väl ska plugga lägger jag böckerna framför mig och börjar genast dagdrömma, det går inte!
Jag vet inte vad jag ska göra, om jag kommer klara mig med en sådan press. Jag vet att det inte är hälsosamt att ha sådana höga krav på sig själv, men jag har inget annat? Jag har egentligen inte dåligt självförtroende, jag kollar mig i spegeln och ser en trevlig och glad tjej som inte har några större skönhetsproblem (oftast, jag är ju en tjej!) men jag känner mig aldrig bra nog.
Vad vill du uppnå med att gå på Handelshögskolan? Dina mål kommer förmodligen att hinna ändras väldigt mycket tills dess att det blir aktuellt.
Man får försöka ligga på en nivå i skolan som man fortfarande kan fungera på, att pressa sig och må dåligt av detta leder inte till nånting, sedan ändras intagningskraven för Sveriges universitet och högskolor för varje ny termin. Ett program som förra året kanske krävde 20p för att komma in (perfekt poäng) kräver detta året 2p. För att inga söker.
Försök leva i nuet.. jag vet själv hur det känns, jag har svårt att skapa saker om det inte är perfekt, allt jag skriver ska vara av akademisk superkvalitet. Försök att inte ta åt dig alltför hårt när du får ett betyg som du tycker är väldigt dåligt, man kan omöjligt vara bra på alla ämnen i skolan, om inte resten av livet ska behöva falla, det är inte heller betygen som väger upp varken hur smart du är, eller hur du värderas som person.
Mvh/ Leo
Jo jag vet.. Målet med handels är väl helt enkelt att kunna vara säker på att få jobb i framtiden, jag kan bara se på min pappa som skulle anställa en assistent. Han valde direkt att kolla bland folk som nyligen gått ut handels. Och ja, sedan handlar det om att andra ska tycka jag är duktig. Och det är väl där problemet är, jag pluggar för att verka bra.
#2 Finns många utb. som ger jobb och hög lön men inte nödvändigtvis har höga intagningspoäng. Jag är kanske inte rätt person när det kommer till att rekomendera utb. då jag tänkt utbilda mig hela vägen till professor inom det Japanska språket. Det var det eller musiken och jag valde Japanskan som ett framtidssäkert alternativ, jag har dock stora intressen inom Japanskkultur. Mitt tips till dig är att du strävar efter en utbildning efter val av ett yrke som du tror gör dig lycklig, inte alla andra lyckliga. Det är lätt att gå en 5 årig utb. till läkare och få en ingångslön på 40 000, men inte fan gör det en smartare än alla andra. Intresserar du dig för ett yrke som är lågavlönat, kombinera studierna med något annat och bli bäst på det du gör. För att lyckas bli bäst krävs framförhållning och att man älskar det man gör för sin egen skull. Nu babblar jag kanske i nattmössan orkar inte ens styckefördela texten, har dragit på mig lunginflammation.. -__-' Kämpa på! Lev i nuet och gör det du finner lycka i för tillfället.
Precis så känns det för mig också. Jag går andra året på naturvetenskapliga programmet och har MVG i allt utom Matte B och Matte C. Då mitt mål är att bli veterinär är ju mina chanser så gott som grusade när det gäller betygen och det gör att jag jämt känner mig stressad. Har för övrigt alltid varit ambitiös men ingen mår bra av att vara under ständig press och aldrig riktigt kunna släppa skolan ur tankarna.
Ta det bara lugnt och hitta en lagom nivå och lev i nuet som folk redan har skrivit i den här tråden. Lycka till!
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#4 Wow MVG i allt utom 2 ämnen, duktigt! Tack, lycka till du med!