Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 4511 ggr
[Dandelion1000]
7

Hjälp med skoluppgift!

Hejsan! Behöver lite hjälp med en uppgift som vi har i ämnet optik just nu (visste inte vilket forum jag skulle lägga in frågan i, men chansar på här)

Frågan är såhär:

Förklara varför man kan se föremål i ett rum när man tänder en lampa!

Hur kan man på bästa sätt förklara det?

Är otroligt tacksam för hjälp

Frida
2

Eftersom ämnet är optik antar jag att frågan indirekt handlar om hur ögat fungerar? Alltså varför ögat kan uppfatta föremål när det är ljust men inte när det är helt mörkt?

I sådana fall beror det på att det vi ser är ljus som reflekteras av olika ytor (bord, väggar, ansikten och så vidare). Om du står i ett helt mörkt rum ser du inget eftersom ögat inte uppfattar något ljus. Tänder du en ficklampa så ser du bara saker som träffas av ljuskäglan, till exempel om du lyser på en stol så reflekteras ljuset tillbaka och träffar näthinnan i dina ögon som på så sätt "ser" stolen.

Att vi kan se olika färger beror på att ljus har olika våglängder och dessa våglängder "representerar" olika färger. Att ett föremål ser ut att vara rött beror på att det föremålet absorberar alla våglängder av ljuset utom den som är röd som reflekteras till dina ögon och du uppfattar föremålet som rött.

Det kan vara klurigt att få grepp om det här. Fråga gärna om det är något jag ska förklara mer av. Men grundprincipen går ut på att ögat inte "ser" saker av sig självt. Det är ljus som träffar näthinnan och sedan tolkar vår hjärna den informationen och säger till oss att "nu står du framför ett träd" som exempel.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Dandelion1000]
0

#1, tack så hemskt mycket. Precis vad jag sökte efter, nu förstår jag :) Nu gäller det bara att skriva klart hela uppgiften