Hjälp mig att spåna =)
Ska skriva en uppgift till Rättskunskapskursen som jag läser. Den går ut på att jag ska beskriva ca 7-10 situationer där man som medborgare möter rättsamhället under sitt liv. Det kan till exempel vara en skilsmässa där man behöver göra upp om vem som ska ha vad, ett sommarjobb som inte går som man tänkt sig eller liknande.
Jag hade tänkt att ha en "huvudperson" som genom sitt liv är med om olika sådana situationer. Kanske det börjar med att hennes föräldrar skiljer sig och en tvist uppstår om vem som ska ha barnen, sedan när hon blir äldre flyttar hon ihop med sin pojkvän och de får ta reda på vad det innebär att vara sambo osv osv.
Ett exempel till uppgiften är en tjej som börjar sommarjobba. Hennes arbetsgivare vill inte skriva ett anställningsavtal, hon tycker att hon får lite låg lön och hon får dessutom stå vid kassan. Eftersom hon är under 16 år så får hon inte sköta kassan enligt lag. Jag ska alltså beskriva en situation och sedan berätta vad lagen säger om den och vad som egentligen skulle ha gjorts och vad man borde ha tänkt på.
Men jag skulle behöva lite tips på vilka situationer jag skulle kunna ta med! Jag har lite dålig fantasi
Hänger ni med på vad jag menar förresten?

Mvh Stephanie 

Ett exempel som jag tänkte på var att en tjej snattar och åker fast sen när hon blir äldre börjar hon med droger och flyttar in med en kille som misshandlar henne. För att skydda sig så går hon med kniv och hon jobbar svart.
Jag kommer på så brutala saker, men det var lite idéer :)
- Medarbetare på studier.ifokus
När hon föds måste hon ha ett personnummer. Diverse frågor i föräldrabalken berörs.
När hennes föräldrar skiljs så blir det vårdnadsfrågor.
Hon behöver också uppdatera sin folkbokföring när hon flyttar.
Hon måste betala skatt och deklarera.
Hennes skolgång regleras av skollagen. Skolan är också en förvaltningsmyndighet som lyder under förvaltningslagen.
När hon fyller 18 får hon rösta, då gäller diverse lagar som vallagen, regeringsformen, osv. Hon får också gifta sig, se ÄktB.
Hon har också möjlighet att starta företag, t.ex. ABL, kan gå i konkurs, osv.
Hennes universitetsutbildning omfattas av högskoleförordningen & högskolelagen (?).
Om hon får barn så möts hon av föräldrabalken, och bestämmande av föräldrar (för övrigt väldigt intressanta paragrafer om hon skulle ha barn med en tjej).
Vid dödsfall - regler om dödsbo, bouppteckning, arv, etc
Jag tror att du gör det svårt för dig själv genom att krångla till sommarjobbssituationen. Nu vet jag inte vad ni har för krav på er men det går att göra uppgiften på ett bra men enkelt sätt. Jag läser juridik på SU, och många uppgifter på t.ex. tentor går att skriva jättelånga och omfattande men man får lika många poäng (och mindre ont i händerna) om man skriver samma sak med färre ord. Tänk på att skriva kort och rakt, och gör det så lätt som möjligt för dig själv. Skriv snarare påståenden som "Om det här händer så gäller den här paragrafen" (t.ex. "Innan hon fyller 16 år får hon inte stå i kassan, enligt xx §." eller "När hon får sommarjobb har hon rätt till ett anställningsavtal, enligt xx §.") snarare än att hitta på en situation som du sen ska reda ut - skriver du en situation så finns det risk för att du själv snurrar in dig i saker och istället drar upp saker som du missar att nämna lagstödet för (i situationen ovan behöver du t.ex. i samband med lönen nämna både MBL, LAS och kollektivavtal - och då blev det så mycket större plötsligt).
De flesta saker jag nämnt ovan är sånt som ryms inom civilrätten eller den offentliga rätten, och jag misstänker att det är enklare om du håller dig till det. Så fort du rör dig in på straffrätten (som i #1 ovan) blir det mycket bredare - då blir det bevisfrågor, uppsåtsbedömning osv, dvs mycket mer komplicerat även om det är sånt som är intressant.
Tack för era svar! 
#2 Såhär står det beskrivet att man ska göra:
"Beskriv några olika situationer/problem som en människa kan hamna i under livet, och som kan få en juridisk konsekvens. Visa på de rättigheter och skyldigheter en människa har. Du ska ha med 7-10 olika situationer.
OBS!! Minst en av de situationer du beskriver ska tas från området straffrätt. Försök i övrigt sprida ut dina situationer mellan olika delar av lagen."
Jag tolkar det som att det behöver vara problem med situationerna, jag kan alltså inte bara säga att "hon ska gifta sig, det här måste hon tänka på". Fast jag blev lite osäker efter ditt inlägg… 
Det med sommarjobbet var ett exempel från uppgiftsbeskrivningen.

Mvh Stephanie 

Ok, ja säger uppgiften det så är det så, tänk bara på att vara noggrann och inte missa några saker av bara farten!
Straffrättsligt kan du ju ta med en så enkel sak som hastighetsöverträdelser, som ju är straffbart enligt specialstraffrätten. Eller snatteri som är simpelt, eller kanske våldtäkt som är lite mer otrevligt.