Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2819 ggr
Chestnut
0

Hjälp med samhällsuppgift

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med en uppgift i Samhällskunskap A, är ett grupparbete där min grupp fokuserar på Afrika. En av de saker jag ska undersöka är övriga länders (västvärldens) inblandning i oroligheter (vapenexport bland annat). Har kollat runt lite på internet men inte hittat vad jag söker alls.

Finns det någon här som har förslag på någon sida där jag kan läsa om detta?

Skulle uppskatta minsta lilla hjälp! Glad

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

moondancer
0

Tror att FN och Amnesty borde ha något om detta

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Chestnut
0

#1 Hos FN hittar jag bara franskspråkig text om detta och kan inte ett ord franska Flört Men tackar för tipsen, ska kika in hos Amnesty.

Med vänliga hälsningar
Chess

Frida
0

#2 Har du testat Google Translate? Det är kanske inte det bästa övesättningsverktyg som finns men det borde vara tillräckligt för att du ska få en överblick så du kan leta vidare i andra källor.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

StickyKitten
0

Jag tror att det blir lättare om du avgränsar området och undersöker vissa specifika konflikter/händelser och ser till vilka länder som varit inblandade i detta.

Att hitta information om vilka länder som i största allmänhet varit inblandade i generella oroligheter låter väldigt allmänt och kan vara svårt att hitta information om Glad

Peachtrees
0

Kolla på Darwins Mardröm där nämner de bland annat vapenhandeln. Mycket är fokus på fiskeindustrin, men som sagt kommer problematiken med vapenhandeln in även i denna film.

"En dokumentärfilm som med utgångspunkt från fiskeindustrin vid Victoriasjön i Tanzania ställer provokativa frågor om globaliseringens effekter på tredje världen, naturresursproblematik och vapenhandel. Darwins mardröm är en film som inte väjer för att visa de brutala konsekvenserna av fattigdomen. Den väcker starka känslor och manar till eftertanke om världens tillstånd utan pamfletter och politisk retorik."