Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 2212 ggr
Stephanie
0

Antecknings-teknik

Var på SACO-mässan i fredags och gick på ett par föreläsningar. Där var det främst en sak jag tyckte var värt att komma ihåg, vilket var en "antecknings-teknik" för att lättare gå igenom sina anteckningar från föreläsningarna.

Han berättade att han bara antecknade på vänster sida i sina block. Sen efter lektionen, kanske på bussen hem eller liknande, men inte för sent, sammanfattade han allt på höger sida. Till exempel gjorde han mindmaps, skrev rubriker och jag tror att han kunde rita bilder ibland också. Då fick han alltså ett uppslag med anteckningar från lektionen på vänstra sidan på ett uppslag, och en tydligare sammanfattning på den högra sidan.

Det tyckte jag lät som en bra idé, jag som är så dålig på att läsa igenom anteckningar efter lektionen Oskyldig Men en av de viktigaste sakerna med anteckningar över huvud taget, är att inte låta det gå för lång tid innan man läser igenom dem igen. Annars hinner man ofta glömma bort för mycket.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

moondancer
0

Intressant teknik…den måste jag testa någon gång!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

tsset
0

Har använt något liknande ett tag, fast snarare tvärtom då jag än inte haft behov av att anteckna snabbt på plats. Jag vänder väl lite på det när jag ska plugga på inför prov eller redovisningar, jag läser det jag skrivit på högersidan(en eller två beroende på styckets längd), viker blocket på hälften och gör något annat ett tag. Går tillbaka och skriver ner på den blanka sidan vad jag minns. Brukar bli mest stödord, korta meningar och små tankekartor. Sen kan jag jämföra sidorna med varandra, och saknas det något viktigt på vänstersidan så läser jag igenom igen och lägger till. Sen kan jag plugga på genom att bara använda vänstersidorna, där jag fortsätter skriva ner allt jag kommer på kring varje punkt. Så känns det som att jag får det i mina egna ord och tankar på ett bättre sätt.

Men detta ska testas nån gång, känns ju om inte annat smidigare att dela upp det på höger- och vänstersidor än mitt nuvarande "några sidor anteckningar, några sidor viktig renskriven text, någon sida anteckning, några sidor viktig text som hänger samman med anteckningar 14 sidor bak…"

Stephanie
0

#2 Det lät också smart! #0 passar för föreläsningar, och din när man ska läsa på i böcker! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Kaninisen
0

Låter verklige bra. Sen kommer den här "när har jag tid med det då?"-tankarna. Men det är absolut värt att testa!

Jojaton
0

Lät otroligt bra, absolut värt att testa!

#2 Lät också toppen om man ska plugga till prov osv.

Johanna - Instagram