Det definitiva valet.
Att välja ett program på universitet är att lägga sin framtid framför sig så i synnerhet till det som komma skall är valet av kurs/er det viktigaste.
När jag var 6 år gammal bestämde jag mig för att bli jurist och följde den riktlinjen. Nu är jag inte lika säker på om det är rätt val. Min gymnasietid är inriktad på psykologi ett ämne jag hyser stort intresse för. Men även juridik är mig ett tilltalande spektra.
Till det stora hela står jag nu i valets vändzon och kan inte få någon klarthet till om det är psykologi eller juridik jag har bäst kunskaper till. Skall jag gå utefter min gymnasiekompetens och intresse så är valet en självklarhet, psykologi.
Bör jag slopa juridik och inta psykologiprogrammet när det klarligen är det jag hyser mest intresse för?
Behöver era ord för att övertyga mig själv.

Jag tycker du ska välja det du har störst intresse för och det verkar vara psykologi.
- Medarbetare på studier.ifokus
Tror du har rätt. Ett intresse för ett ämne leder ofta till ett lyckande. Juridik är visserligen ett oerhört brett intresseområde för mig men jag älskar mer att stå till hjälp för personer än att dömma dem.
Jag skulle välja det jag är mest intresserad av. Jag har alltid varit intresserad av den gröna sidan av biologin (ekologi osv), men när jag skulle välja utbildning på universitetet valde jag teknisk biologi för att jag hade blivit övertygad om att det skulle bli lättare att få jobb på den linjen.
Jag läste ett år och lyckades bli godkänd på 3 kurser (vilket är jättelite) sen bytte jag till biologi-programmet och har inte ångrat det en sekund.
Så mitt råd, baserat på mina egna erfarenheter, är som sagt att välja efter sitt intresse.
Om det skulle visa sig att det blir fel finns det ju fortfarande en möjlighet att byta, så valet är ju inte helt slutgiltigt.

Du behöver inte döma folk bara för att du pluggar juridik? Du kan väl bli någon form av rådgivare?
Hur som helst, universitetsvalet är viktigt såklart men det är inte på liv och död. Välj det som känns rätt, blir det fel så brukar man märka det rätt snabbt när man väl är på plats.
du kanske håller kvar juridiken för att du velat bli det sen liten, o sen inte vet om du vill släppa det pga det.
men jag skulle tagit det jag tycker är roligast! :D
det är så man ska välja.
Eftersom du är så intresserad av psykologi så satsa på det
Satsa på det som verkar roligast! Sedan om det inte visar sig vara det du trodde så är det inte hela världen heller. ;o) Jag trodde jag brann för biomedicin men efter några månader när jag insåg exakt vad det innebar så avbröt jag.
Var inte rädd för att misslyckas, prova på det som verkar roligast. Var det inte som du trodde så avsluta och börja på ditt andra alternativ. :o)