Studier iFokus

Studier

Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 2971 ggr
Eliku
0

Fungerande snabbläsning & minnesteknik :)

Någon gång i förra veckan var jag på en föreläsning om studieteknik. Det var ganska intressant och om inte annat en bra påminnare om många saker.

En sak som behandlaldes var Speed Reading :) som nog de flest här är bekanta med. Hursomhelst så är eller kanske var jag en väldigt långsam läsare och jag har velat behärska snabbläsning under en tid men det har gått så där. Har läst en del på denna sida bland annat och i nicklas bok "snabbläsning" Den tekniken som jag försökt bekanta mig med och behärska har gått ut på att dra en farthållare längs raderna i ett jämnt tempo och mjukt fokusera över orden, visst har jag nog inte övat tillräckligt mycket och seriöst men det har inte kännts som något för mig.

På föreläsningen iallafall presenterades en snarlik teknik som gick ut på att fokusera på runt 3 ställen eller så per rad och föröska se så många ord som möjligt. När jag tänker efter så har nog även denna aspekt i snabbläsning med ett annat fokus behandlats i bl.a. boken "snabbläsning" men det var inte förns efter denna föreläsning som jag kände att jag skulle kunna behärska en ganska snabb läsning.

En intessant övning av denna metod på föreläsningen var ett taktenligt pipande, och på varje pip skulle man fokusera på ett ord och några runt om det på en rad. Detta har i alla fall fungerat för mig, att hoppa lite mjukt genom raderna utan farthållare. 

Några andra saker som togs upp var minnesteknik och hur man kan minnas genom att skapa akronymer, verser och visualisera.

Kommer ihåg att jag skapat akronymer och verser innan jag visste detta, t.ex. "den vackra triangeln" som i matte står för D=V/T 

Vi skulle komma ihåg ett sextonsiffrigt kontonummer utan att skriva ner det. Jag kommer fortfarande ihåg det: 1300775758502412 

Tekniken var att komma ihåg sifferkombinationer som ord eller bilder och jag kommer ihåg det som:

Otur, James bond, dubbel Harry boy, volvo 850, julafton

(13, 007, 7575, 850, 24/12) ;D

Niklas
0

Tack för ett bra inlägg! Kul med olika tips för snabbläsning.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Annika
0

Fascinerande med att komma ihåg siffror. Jag har faktiskt gjort så när jag ska komma ihåg ett telefonnummer eller så men inte haft en aning om att det är ett system som används "officiellt".

Christina
0

Jag har lätt för att lära texter utantill men sällan siffror. Min mobiltelefon är fylld med folks portkoder, mina bankkoder och jag vet inte vad. Lite läskigt ifall jag skulle bli av med den.  Borde kanske träna upp mitt sifferminna.

[Asta]
0

Snabbläsning fixar jag, men minnet är det allt värre medGlad så lite minnesteknik hade nog inte skadat.

Hennum
0

vi snackade om de där med att minnas saker på psykologin. har för mej att man kan komma ihåg 5 + eller - 2 saker.. eller om det var 7 +/- 2.. minns inte exakt.. men det var nån sån grej. och för att komma ihåg mer så kombinerar hjärnan ihop det. de va iaf en teori som någon hade…

vi gjorde ett test. de va siffror som vi skulle komma ihåg. först va kanske 4 o sen 5 o sen 6 o så blev de fler o fler hela tiden.. tillslut kunde ingen.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AndersE
0

I mönstringen till värnplikt, och en del andra urvalstester är det vanligt med minnestsest på 9 siffror. Det är få som klarar det.

Rickard007
0

#1, Grym teknik med att komma ihåg den långa sifferraddan.

Annars så i skolan så får vi läsa så många ord vi kan på 1 minut.
Där är jag såpass snabb så jag läser slut alla ord som finns på pappret innan tiden är slut.

Niklas
0

#7: Hur många ord är det då? Läser ni högt eller tyst?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rickard007
0

Högt givetvis…. Annars kan man ju fuska.
Vet int exakt. Knapppa 200 ord skulle jag tro…170-180 ?

Tom
0

#9, Det är lite bakvänt mot snabbläsning eftersom uttalandet av orden gör läsandet långsammare. Konstigt att de gör på det viset. Ett bättre alternativ hade väl varit att låta alla läsa tyst och sedan ställa frågor om texten. Då vet läraren om de har förstått vad de läst eller inte.

Att kunna rabbla en massa ord högt betyder inte alls att man har förstått vad man 'läst'.

Rickard, du kanske skulle föreslå läraren det?

Tom

Rickard007
0

#10, Asså Tom man läser inte meningar. Ordraddan kan se ut såhär:

**Ont, Stol, Behöver, Klocka, Skrivbord, Fotboll, Kebabsås…..

**Nej men du förstår, inte meningne emd någon mening.

Denna kommentar har tagits bort.
Tom
0

Nu förstår jag i alla fall absolut inte meningen med övningen. Varför gör ni övningen överhuvudtaget? Vad är målet?

Tom

Rickard007
0

#13, Ingen aning. Det jag vet är att jag är kung på det :D

Tom
0

Ibland förvånas jag över vad vissa barn tvingas göra i skolan!?

Rickard, kan du inte fråga din lärare vad målet med övningen är? Jag blev verkligen nyfiken på idén bakom.

Tom

Rickard007
0

Hehe ja du ser mycket är onödigt i skolan. Nah ingen idé har vart så länge kommer aldrig ändras men kan ju alltid fråga ngn dag..