Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 6782 ggr
QLBA
0

Hur länge får man plugga?

Om man börjar högskolan en utbildning på 3 år och man inte blir klar på tre år, hur länge får man hålla på.De kurser man har klarat av, försvinner de någon gång eller är de kvar till man får sin examen.

StickyKitten
0

Jag har aldrig hört talas om att det ska finnas en begränsning för hur länge man får läsa, men det kan vara olika från skola till skola.

Vilken utbildning är det du har i åtanke?

moondancer
0

Tror inte att det finns någon sådan begränsning, den begränsning som jag vet om är CSN. "Du kan få studiemedel i högst 240 veckor för högskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar."

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

agnes_S
0

Jag tror inte att de kurser man har läst försvinner, utan det räknas fortfarande som att man har läst de kurserna. Däremot vet jag inte om det finns någon begränsning för hur långt i efterhand man kan ta ut examen, så att säga. Kan vara så som #1 säger, att det är upp till högskolorna själva att bestämma var de sätter gränsen, om de gör det. Hör med studievägledaren på programmet?

NaimaG
0

Universiteten vet jag i alla fall att du kan plugga tills du är 35-36, efter det får du inte gå på universitetet.

Men skulle du gå en utbildning och sedan hoppa av så finns dina betyg kvar. Jag har själv hoppat av Museologiprogrammet på universitetet men betygen finns kvar dock föråldras betyg och kraven samt kursinnehållen ändras i en utbildning vilken försämrar dina egna betyg i den utbildningen. Risken blir att man får mycket att ta igen.

Frida
0

#4 Det där med övre åldersgräns är vad varje universitet och högskola själva väljer att sätta på en eller flera av sina utbildningar. Har själv gått på Göteborgs Universitet med kurskamrater som varit 40+.
Däremot säger CSN stopp om du är över 60 eller 65 (minns inte vilket av det).

Dina avklarade kurser finns kvar men kursinnehållet ändras hela tiden så när du väl väljer att ta ut din examen så kan kraven ha förändrats gentemot när du började läsa. Om du läser ett eller två år extra borde dock inte göra större skillnad.
På Chalmers är det till exempel inte ovanligt att man går allt från ett halvår till två, tre år extra om man läser de femåriga utbildningarna. Där har kraven för att få ut sin masterexamen ändrats för inte så länge sedan och de som började läsa innan ändringen behöver bara läsa enligt de krav som fanns när de började. Om man då måste läsa något år extra gäller fortfarande de förutsättningar du hade när du började. Om du däremot gör ett längre avbrott (säg fem tio år) så är det en helt annan sak.
Det har ju dock visat sig att alla skolor gör lite som de själva vill så det är alltid bra att kolla med utbildningens studievägledare om vad som gäller.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

soetisen
0

#5 Du kan få bidragsdelen tills du blir 54 och lånedelen minskar successivt från och med du blir 45. Här kan man läsa det på CSN:s hemsida.

- Medarbetare på studier.ifokus

QLBA
0

Tack för alla svar. Ska ringa studievägledaren på måndag. Kan skriva här sen vad de säger . . .

Åsa S
0

Det finns inga gränser för hur länge man får läsa, min syrra hade klasskamrater som var en bit över 70år det är bara CSN som har gränser men kan man finansiera sitt uppehälle på annat sätt så finns ingen gräns, man kan studera hela livet om man vill