Syo odyl.
Hejsan!
Jag har tänkt att jag ska börja studera snart men vet inte exakt vad. När jag gick i gymnasiet (drygt 10 år sen) fanns det ju syokonsulenter, men vart söker man sig om man vill ha liknande råd idag? Behöver prata med någon som har koll på vilka kurser/utbildningar som finns eftersom jag vet ung vad jag vill bli men inte hur jag bäst uppnår det.
Tack på förhand! 
/ Victoria
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Syokonsulenterna finns kvar. De finns på alla skolor och universitet (vad jag vet), samt på arbetsförmedlingen och komvux =)
Personligen tycker jag att arbetsförmedlingen eller komvux är bäst om man inte vet exakt vad man ska söka, de brukar ha en bredare kunskap. De träffar ju så många olika människor så de måste ha koll på allt typ.
På universitet/högskolor är de oftast bara kunniga inom just den skolan eller vissa specifika utbildningar.

Åh vad bra. Tack så mycket! =)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Så lite så, lycka till :)
Fast lita inte på allt SYV säger så himla insatta är inte alla SYV:are, de kan ofta utbildningar som är vanliga men när det gäller mindre vanliga utbildningar typ yrkesutbildningar gissar de ofta och kan ge folk fel uppfattning om utbildningen ex. hade jag en mycket missnöjd elev en gång som gick på trädgård hennes SYV hade sagt att floristutbildning och trädgård var samma sak (elevens betyg räckte inte till hantverkslinjen med florist) hon var inte glad när hon börjat och då insett att det inte fanns något med blomsterbinderi överhuvudtaget på trädgård utan det var maskiner, plattsättning, buskar/träd mm. =lite mer grovjobb än florist.
Så jag säger: om SYV tipsar om utbildning, lyssna vad han/hon säger + ring skolan och fråga själv om utbildningen + om man är det minsta osäker be att få komma dit och få se lite mer ingående på skolan och utbildningen.