Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 5050 ggr
Wilse18
2010-01-19 20:18
0

Vetrinär

Hejsan!

Jag vill plugga till vetrinär och har lämpliga betyg från grundskolan och ska nu välja gymnasium.

Någon vetrinär eller annan som har något tips om hur man går tillväga?

Jag bor i Örebro län så jag går nog helst inte på en skola utanför området men skulle gärna ta emot tips innom länet.

Sen undrar jag lite hur det fungerar i praktiken sen och med övrig utbildning, vad behöver man tänka på?

Tacksam för svar :)

Ps. Min mamma har både kennel och kattuppfödning så jag är van vid att hjälpa till med förlossningar och att se blod etc.
Mina favorit ämnen i skolan är bla. biologi och kemi som tur är. Och jag är även intresserad av psykologi.. Av sånt som att prata och hantera människor.

Åsa S
2010-01-19 22:06
0

Ta reda på vilka ämnen du behöver ha läst när du om flera år framöver söker till veterinärutbildningen (universitetsutbildning) och sedan kollar du vilka gymnasieutbildningar som erbjuder dessa kurser.

En djurinriktad gymnasieutbildning kan låta OK men alla dessa utbildningar som har ett mera praktisk inriktning kanske inte erbjuder alla kurser man behöver för att läsa vidare till veterinär så då kan man behöva komplettera och det låter ju som om du får erfarenhet av att hantera på annat håll och kanske inte behöver lära sig det praktiska hantlaget som en del på djurutbildningarna behöver.

Salladshataren
2010-01-20 14:48
0

Har du tänkt söka till Uppsala efter du har gått färdigt gymnasiet? Jag säger bara en sak: gör inte det, för det är väldigt stor risk att man hamnar i reservlistan. Bättre att söka sig utomlands då. Dels har de andra krav och det är lättare att komma in…

Grannen hade 20 i genomsnitt i sitt betyg, men hamnade som 20:e reserv…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
2010-01-20 14:50
0

Oftast dem som vill utbilda sig till veterinär går på naturvetenskaplig linje. Fast djurutbildningarna är mer relevanta…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Wilse18
2010-01-20 21:14
0

Okej, tack för tipsen!

Jag kommer nog att söka till Uppsala, men kommer defenitivt att söka utomlands också..

När det gäller utomlands, jag har hört att amerikanska licencer samt studier inte är giltiga i sverige, gäller det också resten av världen ex. våra europeiska länder?

Om jag ex. pluggar i norge, polen eller tyskland, kommer jag behöva gå yttligare en svensk utbildning då?

agnes_S
2010-01-28 00:07
0

Det finns ingen som helst nackdel med att söka till svenska veterinärutbildningen. Bara för att det är svårt att komma in ska man absolut inte låta bli att söka, tänk om man hade kommit in i lottningen?

Jag tror (obs! tror) att de utbildningarna som finns i övriga Europa ger licens för att arbeta i Sverige.

Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet är det som ger bäst behörighet, men det finns vad jag hört även djurgymnasier där man får möjlighet att läsa de ämnen man behöver. Själv gick jag nv på gymnasiet. Man får jobba stenhårt på gymnasiet, alla mvg är det som gäller, och antagligen alla meritpoäng nu när det systemet införs. Som andra utväg finns alltid högskoleprovet, vilket var min räddning från att behöva läsa upp mina betyg. Vilket man ju också kan göra.

Det krävs en hel del studier när man går veterinärutbildningen. Kurslitteraturen är på engelska även här i Sverige. Ibland är det svårt att hinna med så mycket mer än just studierna. Men roligt är det!

//vet.stud. agnes_S

LeS-
2010-02-11 18:20
0

Jag pluggar till veterinär i Budapest och här behöver man inte komplettera för att kunna få jobba i Sverige, legitimationen gäller i alla EU länder.

Jag hade absolut rekomenderat att söka hit, men sök även i Sverige och även i Köpenhamn!

Jag gick samhälle med inriktning hästhållning på gymnasiet, då fick jag komplettera de kurser som fattades på komvux.

För att söka till ungern behöver du inte ha betyg från de naturvetenskapliga kurserna. Däremot får du göra ett inträddesprov som är baserad på de kurser. Det är betydligt lättare att komma in men svårare att bli färdigutbildad om man säger så, här är utbildningen tuff och det krävs rätt mycket jobb av dig om du ska gå vidare. En bekant till mig flyttade från budapest till sveriges univeritet och faktiskt jämförde utbildningen i sverige som en lekskola…

Eftersom utbilndningen är så detaljerad här får man mer kompetens inom yrket (även fast många ggr kan jag tycka att det blir lite väl detaljerad) och veterinärer utbildade här tycker jag är oftast mer kompetenta än de som är utbildade i sverige. Många gånger har jag stött på svenska veterinärer som felbehandlat mina djur eller inte riktigt har vetat vad de ska göra, ungerska veterinärer har diagnostiserat snabbt och korrekt. Men detta är MIN uppfattning.

Lycka till!

tsset
2010-02-11 19:02
0

Kolla upp vilka kurser som behövs för behörighet till vet. och leta upp skolor som erbjuder dessa kurser i ditt län, inklusive de meriterande kurserna som nog kommer bli otroligt viktiga om något år! Handlar ju trots allt om hela 2,5 poäng, och har man inga meriterande kurser så får man 20 med toppbetyg och 22,5 med toppbetyg och "rätt" kurser(eller för den delen bara snitta 18, alltså inte alla toppbetyg, men få 2,5 meritpoäng och hamna på 20,5, 0,5 mer än de gamla toppstudenterna alltså).

Kolla också du har möjlighet att läsa något annat program än nv men ändå läsa de kurser som behövs. På vissa skolor kan man lägga till dessa, och det ser jag bara som ett plus i kanten. Om man inte är överdrivet intresserad av alla nv-kurser kan man alltså läsa det som behövs för vet. utb., meritpoängskurserna och estetprogrammet t.ex.

LeS-
2010-02-11 21:31
0

#7 hon måste ha alla nv kurser, dvs Biologi A och B, Kemi A och B, Fysik A och B, Matematik A, B, C, D för att kunna söka i Sverige utöver de andra grundämnena Svenska och Engelska såklart. Dessutom MVG på samtliga kurser.

tsset
2010-02-11 21:41
0

#8 Jo precis, det jag tänkte på var dessa ämnen som man ibland måste välja av av de valfria poängen, om man inte är intresserad av de kursernna så kan det ju vara smartare att välja ett annat program och välja till de kurser som behövs för behörighet, om den möjligheten finns alltså, och antal valfria poäng räcker till det(eller utöka programmet om det är möjligt).