Studier iFokus

Studier

Etikett08-studera-med-handikapp
Läst 2740 ggr
Lotta_A
2007-01-02 07:33
0

Motivation

Hur hittar man motivation till att studera?

AndersE
2007-01-02 10:46
0

Jag tror du bör skapa dig en målbild. Vad är det du vill uppnå med dina studier?

Ofta handlar väl studier om att man vill få möjlighet att ta ett visst arbete. Syftet med det kan i sin tur vara olika. Tjäna mycket pengar, nå trygghet, få stimulerande arbetsuppgifter eller något annat.

Du tänker alltså igenom vad du vill att dina studier ska leda till. Se din framtid framför dig - så detaljerat som möjligt. Se en bostad, partner, bil eller vad du nu vill. Se dig själv gå till det där härliga jobbet du kommer att få tack vare dina studier.

Komplettera målbilden med delmålsbilder. Se framför dig hur du framgångsrikt passerar olika skrivningar, test, examen osv.

Lycka till!

Lotta_A
2007-01-02 21:19
0

Det låter riktigt bra, men om man inte har något direkt mål?

Man känner sig osäker på vad man vill bli och vad man vill göra. Det enda jag vet är att jag vill ha ett jobb där jag kan tjäna gott om pengar så jag kan klara av att betala hyra och försörja en familj så småning om…

Missy
2007-01-02 21:37
0

Tror nog att det viktigaste är att lära sig sådant som man är intresserad av och då automatiskt får man motivationen. Vet man inte riktigt vad det är man är man är intresserad av finns det ju olika tester lite överallt som man kan göra. Har för mej det finns ett på arbetsförmedlingens hemsida..

Rickard007
2007-01-02 23:09
0

Att veta att man får jobb efteråt, men dte vet man ju inte :(

AndersE
2007-01-02 23:52
0

Om du studerar något du inte tycker är intressant, och utan mål fårstår jag att du har svårt finna motivation…

Så om du tar bort allt i #1 utom:

"Jag tror du bör skapa dig en målbild."

Flört

Lotta_A
2007-01-03 00:37
0

#5: Borde inte mitt mål komma automatiskt? eller måste jag lixom bara besätmma mig för ett mål?

AndersE
2007-01-03 14:07
0

#6 Du kan låta andra sätta mål, men jag tror att du själv vill sätta dina mål.

Man brukar säga att om du kan skapa en riktigt bra målbild - som du verkligen vill nå och som du tror på - så kommer du "automatiskt" att fatta rätta beslut på vägen dit.

Det finns massvis att läsa i ämnet. En snabb googling gav detta som exempel:

Affärsidéskolan:

"Målbild för din personliga yrkesroll - din "affärsidé"

Tänk dig nu:

• att du själv och andra hade en absolut klar bild av vad det var för nytta du egentligen skulle vara till.
  • att du lade din tid och energi helhjärtat på att vara till just precis den nyttan och ingenting annat.
  • att du hade valt och slipat hela den affärsidén med omsorg, och visste att den skulle fungera.

Gör något - genomtänkt och träffsäkert!

Vad skulle du i så fall kunna uppnå? Vad hägrar mest? Spännande arbetsuppgifter? Hög lön? Engagerade och välvilliga människor att samarbeta med? Det spelar ingen roll vad som hägrar mest. Det viktiga är att du tar tag i det - på ett träffsäkert och fungerande sätt.

Dröm stora drömmar.

Affärsvärlden om motivation.

Niklas
2007-01-03 16:20
0

Bra skrivet, Anders!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2007-01-03 22:58
0

Anders, det var en mycket bra sammanfattning som fler borde fundera över när de ska plugga. Jag hade definitivt inget mål när jag gick i skolan. (Mer än möjligen att komma därifrån så fort som möjligt…)

Tom

Lotta_A
2007-01-04 08:07
0

#7: tack!!! :)

Benjy
2007-01-25 01:06
0

#1. Det där funkar inte direkt för mig. Då känner jag att jag måste plugga och då funkar ingenting.

Motivationen går för mig i perioder, ibland pluggar jag mkt och har lust och ork sen kan det gå veckor utan att jag vill göra ett skit. Sitter bara framför datorn men kommer aldrig igång. :/
hur gör man då? :/

AndersE
2007-01-25 10:17
0

#11 Fast grejen med att skapa ett åtråvärt mål ät ju att man inte "måste" plugga - man "vill" plugga…

När man tycker att man "måste" plugga - då tror jag att man inte ser att pluggandet leder till något positivt…

(Sen känner jag igen mig i din beskrivning. Jag är ju mycket äldre än du och har lärt mig att jag funkar så. Perioder av hög aktivitet växlar med perioder där jag inte uträttar mycket… Idag har jag lärt mig att vara lite "cool" och vänta in de effektiva tiderna.)

mariatingsund
2007-01-26 18:40
0

Jag själv blev motiverad när jag klurade på iq-frågor, och varje gång jag lyckades, blev man liksom lite av en vinnare. Dessutom har jag fått faktiskt bättre minne och lättare att plugga.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo