Pendlarkort
Jag går i en gymnasieskola i örebro och bor även där på skolans internat. Jag skulle vilja bo i en lägenhet i stockholm och hade då om det går tänkt att pendla mellan stockholm-örebro varje dag.
Min fråga är om någon vet vad som gäller detta med pendlarkort till och från skola?
Jag har hört att man måste vara skriven i den kommun som skolan ligger för att få gratis pendlarkort, stämmer det?
Tack på förhand!

Spontant så tvivlar jag på att du skulle få det bekostat. Om du har möjlighet att bo på/nära skolan så är det ditt val att flytta, och då får du förmodligen bekosta det själv helt enkelt.
Jag hade klasskompisar på gymnasiet (3 år sedan) som inte bodde i samma kommun som skolan låg i, men som fick gratis busskort. Så det stämmer nog inte, i alla fall inte där jag bor.

Är du inskriven i Stockholm så tror jag att du kommer få skolkort. Jag pendlar mellan olika kommuner när jag ska till skolan och får gratis skolkort.
Men det kan vara lite olika beroende på kommun, så jag tycker du borde fråga vad som gäller i din kommun.
- Medarbetare på studier.ifokus