Pratande klasskamrat
Hej! Jag läser på högskola och har ett problem med en klasskamrat. Hon sätter sig ALLTID bredvid mig i klassrummet och hon pratar väldigt mycket. Hon och jag åker samma buss till skolan så vi kommer dit samtidigt och vi är nästan alltid först så hon sätter sig alltid bredvid mig. Under lektionerna och föreläsningarna så pratar hon om allt möjligt, hela tiden. Hon pratar inte så tyst heller så många andra i klassen som jag har pratat med har sagt att de stör sig på henne. Jag försöker att ignorrera henne och säger ofta till henne att hon ska vara tyst och lyssna, men det hjälper inte. Jag får väldigt svårt att koncentrera mig och jag missar så mycket av vad läraren säger. Men jag har så svårt att säga ifrån. Helst av allt vill jag bara säga till henne att jag inte orkar med henne och att hon ska sluta eller sätta sig bredvid någon annan, men jag är ganska blyg och konflikträdd så det är svårt. Vad ska jag göra?
Om hon pratar såpass högt funderar jag lite varför ingen lärare har reagerat. Jag brukar ha föreläsningar i väldigt stora salar och det brukar ändå inte krävas särskilt högljut prat innan föreläsaren biter ifrån.
Jag vet inte hur era salar är men sätt dig längst fram så är det rätt stor chans att hon även stör läraren som förr eller senare måste säga ifrån. Annars tycker jag att du ska försöka samla mod och en gång för alla säga ifrån. Lyssnar hon inte kan du, utan att säga något, bara ta dina saker och sätta dig någon annan stans.
Om ni dessutom är fler som tycker att hon stör kan det vara en idé att ni tillsammans pratar med henne. På så sätt får du stöd från flera om det är jobbigt att säga ifrån själv och hon kanske förstår bättre om det är fler som klagar samtidigt.
Lycka till!
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag tycker också att du borde sätta dig långt fram. Om inte annat så hör du bättre och kan förhoppningsvis hålla koncentrationen uppe. 

Mvh Stephanie