Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1516 ggr
Sofieen
2010-01-10 01:00
0

YU / KY

Jag undrar vad det är för skillnad på Yrkesutbildning och Kvalificerad Yrkesutbildning. Någon som kan förklara, jag blir toki =)

Åsa S
2010-01-10 10:24
0

Yrkesutbildning är nog mera ett samlingsbegrepp däri kan komvux ingå, för att gå på komvux behöver du inte ha några gymnasiebetyg och oftast är det inte så värst kvalificerade yrken ex. inom trädgård som jag känner till så leder komvuxutbildningen till att man blir trädgårdsarbetare, KY utbildningen där man måste ha högskolebehörighet för att börja leder mera till att man ska ha en lite högre positon ex. arbetslagsledare kanske tom få någon chefsposition (fast en del som går KY blir nog trädgårdsarbetare de med eftersom de kanske känner att de inte gillar den ledande positionen).

KY är även mera styrt av regler än ex. komvux ex. SKA minst 1/3 av utbildningen vara praktik, det SKA vara branschen som styr innehållet tillsammans med skolan, det SKA finnas en ledningsgrupp etc. etc. etc.

Kan även lägga till att KY kommer att ingå i den nya yrkeshögskolan i framtiden.