Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 2793 ggr
Ebba-A
0

Lärare som sätter fel betyg..

Betygen vart inlämnade igår, och idag hade vi betyfggsprat på HK-lektionerna.

Jag kommer få G, vilket hade varit ehlt okej om jag inte hade nått målen för VG. Hon sa ungefär så här "Jag satte frst VG på dig, eftersom du helt klart når målen. Men, eftersom du inte lämnat in alla uppgifter så ändrade jag till G". Saken är den att jag har lämnat in alla uppgifter, lämnade in den sista förra veckan. Frågade vad det var jag inte lämnat in, och hon sa vilket uppgift. Den jag lämnat in förra veckan, hon hade läst igenom den och skrivit under att hon läst den. Men tydligen hade h0on glömt markera det i sina papper.

Så jag har fått lägre betyg än jag förtjänar för att hon har skrivit fel. Jag går i åttan, så betygen sspelar ju egentligen inte roll. Men det känns otroligt oproffessionellt att ge elever för låga betyg fr en felskrivning.

Min mamma har pratat med hennne, hon kan inte ge en vettig anledning till varför jag inte fick VG men vägrar erkänna att hon skrivit fel. Vad gör man, är det studierektorn jag ska prata med? Jag tänker inte acceptera det, och jag tänker stå för att jag ska ha det betyg jag förtjänar vilket är VG. Jag vill ha en vettig anledning till varför jag inte får VG, och felskrivning från lärarens sida anser inte jag som vettigt skäl.

Värd på Choklad iFokus

moondancer
0

Börja med att prata med studierektorn, om detta inte går tycker jag att du ska prata med rektorn. Ett felaktigt betyg ska du inte acceptera!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
0

Jag hade samma problem med en svenskalärare som sänkte mitt betyg för att min kompis inte lämnade in sina arbeten (!!!). Gå vidare med det och stå på dig!

svartgronabrigaden
0

Ge dig inte, lärare behöver sättas dit! Tyvärr finns inget säkert kvalitésystem för grund och gymnasieskolans betyg. Måste gå anmäla och påpeka brister tidigt och oftare! :)

Vet själv hur det är, råkade ut för samma sak med Idrotten i åttan-nian. Fick G alla terminer, fast jag låg på VG nivå, vann de flesta tävlingar i friidrott och bollsport, men ändå. Lärare som inte tycker om en pga något, ska inte vara allsmäktiga.

Åsa S
0

Lärare måste sätta betyg efter vad som står i betygskriterierna och det kan vara andra saker som ska betygsättas än vad eleverna tror

ex. #3

Tittar man i betygskriterierna för VG i idrott står det inte att man ligger på VG ifall man är duktig i idrott eller man vinner. Dessa punkter ska man uppfylla i grundskolans idrott för att få VG (utöver det som krävs för G)

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven reflekterar med hjälp av kunskaper om kropp och rörelse över hur hälsa och välbefinnande kan bibehållas och förbättras.
Eleven föreslår och genomför fysiska aktiviteter som befrämjar egen motion och hälsa.
Eleven använder ett ändamålsenligt rörelsemönster vid deltagandet i olika fysiska aktiviteter.
Eleven deltar i och tillämpar sina kunskaper om friluftsliv under olika årstider.
Eleven använder sina kunskaper för att förutse och avvärja risker i samband med olika fysiska aktiviteter.

svartgronabrigaden
0

Nu gav jag inte hela historien bakom G i idrott. Jag är väl medveten om vad betyg ska grundas på.

Det jag ville framhäva är att kriterierna för betyg är diffusa, vilket gör betygsättningen väldigt knivig. Det krävs ett kvalitésystem a la lex sarah/maria inom skolan för just påpeka brister, speciellt när det gäller underlig betygsättning.