Studier iFokus

Studier

Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 3242 ggr
930530
2009-11-30 21:22
0

Pendla

Vet inte riktigt på vilken ifokussajt jag ska skriva detta på..

Men jag bor just nu på internat, jag trivs inte alls, så jag har valt att säga upp boendet och pendla istället, jag bor inte så jättelångt härifrån(Ca 40 min med bil och 1½ timma med buss/tåg)

Är det skitjobbigt att pendla? Blir det jobbigt med studierna? Hoppas någon erfaren kan svara..

930530
2009-11-30 23:23
0

1½ timma till skolan…. 1 ½ timma hem.

moondancer
2009-12-01 00:07
0

Pendlar inte själv, men hade kompisar i gymnasiet som pendlade. Dom klarade det bra, och tyckte att pendlingen var bra att plugga innan och efter skolan, eftersom de inte hade något annat att göra på tåget.

Jag kan tänka mig att ett problem med pendling är om man är lika morgontrött som jag är. Men jag tror att trivsel spelar in större på dina studier än pendlingen.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LaSadie
2009-12-01 15:10
0

Pendlade ett halvår. Klarade ca en månad sen blev jag väldigt trött på att gå upp 05.00 och komma hem 17.00. Vissa klarar det bra, andra inte…

svartgronabrigaden
2009-12-01 20:04
0

Bättre bita ihop, det kanske finns något kul längre fram? Annars kanske det är möjligt med annat boende på platsen?

Stephanie
2009-12-02 22:37
0

Det beror nog på flera faktorer… Dels hur du åker (buss, tåg osv), hur många byten och liknande. När på dygnet du kommer att få åka, alltså när skolan börjar och slutar. Hur ofta bussarna/tågen går. Och såklart hur bra du trivs på skolan.

För mig tar det en timme till skolan. Åker buss ca 30min, sen tunnelbana med ett byte. Jag är inne på mitt tredje år, och har fortfarande inga problem alls med åkandet. Glad Men hade jag inte gillat skolan eller liknande, så hade det nog inte varit riktigt lika kul… Men så börjar vi vid 9-tiden som tidigast, så jag åker vanligtvis vid ca 7.30-8.00. Sen kommer jag vanligtvis hem någon gång vid 17-18. Men det beror ju på tiderna i skolan.

Det hade dock varit trevligt om mina bussar gick även på dagen. Som det är nu går de bara in mot stan fram till 8.30 nånting. Ska jag åka till skolan efter det, så måste jag åka en annan väg, vilket tar ca 1,5 timme och är en mindre rolig väg att åka Obestämd Så slutar jag tidigt, så väntar jag oftast med att åka hem till 14-tiden för att kunna ta bussen. Så det är ett tips, att kolla upp hur du kan åka. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

elyse
2009-12-03 13:12
0

Det beror på under hur lång period du måste pendla, skulle jag säga. Jag har pendlat från Uppsala - Gävle under två år och det har jag klarat då jag inte behövt vara i skolan varje vardag. Mitt pendlande har inneburit att jag behövt gå upp kl 05 för att hinna till tåget i centrum som avgår 06:19 och det tar ca 30 min att gå till stationen. Jag har inte kunnat plugga på tåget utan använt tiden till att ta igen sömnen.

tsset
2009-12-08 20:38
0

Jag pendlade minst 4 timmar om dagen, med 3 byten varje väg. Fick då kliva upp vid 05 och var väl hemma kring 17 igen. Detta gjorde jag i 1,5 år men hade utan problem kunnat fortsatt göra det 1,5 år till. Nu var det bara tur att skolan flyttade, vilket innebär en restid på endast 3 timmar om dagen ;)

Är det värt det så går det! Utnyttja den lediga men ändå upptagna tid du får, läs en bok eller plugga eller så.

Peachtrees
2009-12-28 18:20
0

Jag kommer flytta på grund av pendlandet, det blir alldeles för dyrt för min del, men det är absolut inte jobbigt att pendla för min del.

Pendlade till gymnasiet 2h buss totalt varje dag och det gick jättebra.

Om du inte trivs så tycker jag du borde prova att pendla, det är inte värt att bo någonstans där man inte trivs.