Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2179 ggr
SaraC
0

Hjälp med årtal

Jag sitter och skriver en uppgift där jag använder mig av litteratur på engelska. Som jag uppfattat det räknas årtal lite annorlunda i engelskan, 18th century är för oss 1900-talet exempelvis.

Till mitt problem. Jag vet inte hur "mina" böcker "gör". Skrivs årtalen alltid på det viset i engelskan eller skriver de ibland som oss?

I mina böcker står det oftast "the twelfth century", syftar de då på 1300-talet? Blev osäker eftersom jag på ett ställe läste följande: "In the early twelfth century France consisted of a number of nearly independent provinces…" Och sedan står det om hur en kung enar Frankrike och hans ättlingar "by 1300" enat de flesta provinserna.

Då kan det väl inte stämma med att de syftade på de tidiga 1300-talet i början? Eller? Helt förvirrad och i behov av hjälp Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

moondancer
0

Oj hjälp, sånt där har förvirrat mig länge. Hoppas det finns någon som har mer koll än mig. (Annars får jag försöka komma ihåg det tills måndag då jag kan fråga en som har mer koll än vad jag har)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

SaraC
0

Haha, skönt att någon mer blir förvirrad av det!

Jag ska lämna in uppgiften på måndag förmiddag, det är därför jag inte hinner fråga någon lärare. Smått irriterad på mig själv över att jag inte reflekterat över det tidigare.

Frida
0

"the twelfth century" motsvarar 1100-talet. År 0 till 99 är alltså first century, år 100-199 second century och så vidare. Det är precis som när vi säger första och andra århundradet Glad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

SaraC
0

#3 Tack!

Jag försökte lösa det hela med att googla kända händelser och personer och se hur årtalen där (på svenska sidor) stämde överens med mina böcker. Blev väldigt förvirrande med alla olika årtal hit och dit Oskyldig

Monarchy
0

usch vad störande!