Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 3621 ggr
dijete
0

Mycket att göra.

När man väl når steget i åttan vid julen så ska betygen ska sättas och en massa inlämningsuppgifter och tentor. Jag blir så trött på det. Två matteprov, En so-inlämmning på 2 sidor (Historia), En svenska på 6 sidor, NO-Teknikprov, SO-historia kryssprov, osv..

Kommer man dö i förtid? Man har inte tid för något annat än skolan och då är man där inklusive transportstrecka 8 timmar per dag och sedan 2 timmar till läxor varje dag.
Min skola är väldigt hård (och ändå den sämsta i Borås enligt undersökningar) men ändå är dom hårdast och får elever med sämst slutbetyg. Det känns riktigt jobbigt och skumt därför behöver jag tips för att effektivisera arbetet i och utanför skolan.

Stephanie
0

Uscha, jag skulle också behöva lite pepp för att orka med skolarbetet just nu Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dijete
0

Åh, Kan man inte bara sova bort skoltiden och få alla utbildningar i hela världen? Haha. Stephanie, Vi får bilda klubb ;)

Stephanie
0

Jaa, det tycker jag!

Sehvrin
0

Jag kan också gå med i eran klubb då Flört Har massor att göra och är inte alls effektiv, så då får jag ännu mer att göra Obestämd (uppenbarligen har jag inga tips om hur man blir effektivare Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

elyse
0

Om du har flera saker att göra så rekommenderar jag att ta en sak i taget. Sätt av tid för plugg och plugga då. Gör en tankekarta innan du börjar skriva rent, då har du redan alla idéer klara. Ibland kan man behöva sitta ostört eller vara någon annanstans än hemma för att man inte ska bli distraherad av andra saker. Det är också bra att ha anteckningsblock eller penna bredvid sängen så att man snabbt kan skriva ned idéer om man skulle råka komma på något klokt innan man somnar.

dijete
0

Tack för tipsen! Nu är det kryssprovet i SO;n och en del matteprov kvar bara. Ska lämna in lite uppgifter imon.

svartgronabrigaden
0

Ett tips är att prioritera - finns det ingen ork och/eller tid att hinna med allt; försök satsa på det som är viktigast för dig - men gör ändå allt.

Vad har du för studieteknik just nu? Det är där kanske skon klämmer.

Grundskolan är inget mot vad gymnasiet kan bli vissa perioder - inte för det är särskilt svårt, men uppgifterna är många och komplexa.

Lycka till :)

[Själv har man nyss klarat sin hemtenta i organisationsteori, så är mycket glad ^^]

dijete
0

Jag pluggar, bara. Lite konstigt. Vår skola är mycket hårdare än Borås andra skolor.

Ulla
0

Jag har fått den uppfattningen från mina två söner att det är högstadiet som är värst. När man kommer till gymnasiet blev det lättare, både när det gällde kunskapskrav och kompisrelationer. Åtminstone upplevde de det på det sättet.

Det varierar säkert från skola till skola, men det kan vara skönt att höra att det inte måste bli jobbigare hela tiden.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ebba-A
0

Samma här, det är sjukt jobbigt.

Förutom att jag har 3-4 prov den här veckan eller nästa så har jag en massa inlämningar. NO-uppsats, Svenskauppsats och en HK-uppsats. *suck* Och NO:n och svenskan är inga små grejer.

Värd på Choklad iFokus

dijete
0

#10 Åttan är inte rolig, eller hur?

Ebba-A
0

#11 Usch nej. Men det är ju flera som också säger att åttan är det jobbigaste året i högstadiet, och det tvivlar jag inte på. Är nian jobbigare så kommer jag aldrig överleva till gymnasiet. ;)

Värd på Choklad iFokus

dijete
0

#12 Haha, inte jag heller.

tsset
0

Kan till att börja med hålla med om att gymnasiet är lättare än högstadiet, ingen tvekan om den saken! Sen om det beror på bättre planering eller att man väljer mer själv vad man vill läsa och att det är något man är intresserad av istället för tvingad till… kombinationen tror jag på.

För att få arbetet effektivt brukar jag skriva en lista över vad som ska göras, och när det ska vara klart. Är det längre uppgifter delar jag upp dem i delmål.

Varje mål(färdiga uppgifter) och delmål får belöningar, så jag har en morot att jobba mot. Ofta i form av "se två avsnitt av vänner med en stor skål popcorn" eller "en shoppingrunda", "baka kladdkaka". Det ger också lite ledig tid och tid att slappna av och tänka på annat.

Sen ser jag till att göra det jag ska där jag gör det bäst. Jag spånar helst idéer och skriver bland massa människor, men ska jag läsa in svaren på frågor så vill jag ha musik i öronen och något att äta.

Detta hjälper mig, speciellt mina mål, delmål och belöningarna ;)

Stephanie
0

Fast sen beror det ju mycket på vilket program man väljer att läsa på gymnasiet. Alla är ju olika "tunga". Ni som tycker att gymnasiet är lättare än högstadiet, vad läser/läste ni för program?

tsset
0

#15 Visst är det lite så, och dessutom mycket beroende på vilken skola man väljer. Men det känns som att planeringen på gymnasiet är mycket bättre än den var i grundskolan, där man i stort sett slängdes in i massa krav från att inte haft några alls, och där lärarna dessutom planerade in alla stora grejer till samma tidpunkter och inte kommunicerade med varandra… vet inte hur många gånger vi lämnade in klagomål på dålig planering (som vi ibland också fick igenom, ett råd till er som har mycket!).

Kan t.ex. berätta att jag skulle ha läst(fick förhinder på vägen, men det hade gått och jag har en vän som läser det nu) 3300 poäng, alltså lagt till mängder av kurser och dessutom med sikte på mvg i allt. Och det är/var utan tvekan lättare att läsa det man ska + tillägg(vissa dagar hade jag 3 lektioner samtidigt) och uppnå sina mål än att gå i högstadiet under de stressigare tiderna.

Detta är alltså inte något om att gymnasiet är lättare och att vem som helst fixar det, utan om att planeringen i högstadiet ofta är under all kritik.