Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 6561 ggr
Sofieen
2009-11-30 10:01
15

Havamal - uppgift

Jag har som uppgift att förklara vad Havamal innebär.
**
Såhär står det i uppgiften;**
_
"Träd över ingens tröskeln in
förrän du spejat och spanat
förrän du spejat och spårat
ty ovisst är att veta, var ovänner sitta
borta på salens bänkar._

_Vad är typiskt för detta verk? Ge exempel ur texten. Dessutom: Vad säger texten om det samhälle den skrevs i?"
_

Jag har försökt läsa denna gammelsvenska dikt utan framgång. Jag kan inte förstå vad det menas. Jag har läst på annat håll att det skulle betyda att man ska tänka på vad man gör. Man ska reflektera över sina handlingar. Men jag finner inte det själv i texten.
**
Har du läst Svenska B och gjort uppgiften? Kan du hjälpa till?**

Sehvrin
2009-11-30 17:35
1

Är det bara den versen uppgiften handlar om eller är det hela Havamal?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sofieen
2009-11-30 21:26
0

Det är hela. Man ska berätta vad den talar om samhället då. Jag tycker det var jättesvårt.

Sehvrin
2009-11-30 22:18
0

En sak som är väldigt tydlig i Havamal är kvinnans roll i samhället, tycker jag (många verser som går ut på att man inte ska lita på vad kvinnorsäger)

Nu har jag bara läst Havamal en gång (idag var första gången jag skummade igenom hela) så jag kan inte vara till mycket mer hjälp, men moondancer har sagt att han skulle skriva nåt här också.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2009-11-30 23:19
0

För det första, vilken översättning av havamal har du? (har du den i datorn skulle det vara trevligt om du skickade över den) De olika översättningarna skiljer sig lite i språk. Så jag svarar lite längre när jag vet vilken text du använder dig av :D

Rent spontant tänker jag på att samhället kändes mera osäkert än dagens samhälle (märks tydligt i texten du hade som exempel)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sofieen
2009-11-30 23:45
0

Ja, faktiskt. Det stod även något om att man måste upp i otttan och jobba, ty ingen man överleva strid sovandes eller något liknande. Det låter som det var ett tufft samhälle. Även något om att man inte kan leva utan kärlek.
Ska se om jag kan hitta den imorgon =)

moondancer
2009-12-01 13:42
0

Yay, hoppas du hittar!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus