Uppsats i historia - förslag på ämnen
Ska skriva en uppsats i mikrohistoria och är just nu helt tom på idéer till ämnet. Finns det någon som kan hjälpa till att spåna på några idéer eller har några förslag?
Det ska vara ett vetenskapligt relevant syfte och ska baseras främst på primärkällor.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Är temat mikrohistoria? Du har inga andra riktlinjer som du måste följa?
Hm, svårt.. Jag ska fundera! =)
Japp 
Kopierar in instruktionerna, blir kanske enklare det.
Uppgiften består i att författa en kortare uppsats i ett valfritt mikrohistoriskt (lokalhistoriskt) ämne. Detta ämne bör motiveras utifrån de kunskaper i ämnet ni nu har förvärvat, liksom utifrån den introducerande föreläsning som ges till momentet. Kort sagt skall ni alla fundera över frågan: Varför är det motiverat att skriva en uppsats i mikrohistoria (lokalhistoria) om just det ämne som jag har valt?
Vi ställer fyra formella krav på uppsatsen:
1) Att uppsatsen har ett vetenskapligt relevant syfte som uppfylls genom att med syftet logiskt sammanhängande frågeställningar besvaras .
2) Att dessa frågor besvaras med hjälp av i första hand någon / några primärkällor (vanligtvis någon form av arkivmaterial). Uppsatsen får alltså inte i huvudsak vara litteraturbaserad.
3) Att uppsatsens ämne diskuteras i relation till och sätts in i en större historisk / samhällelig kontext (sammanhang), till exempel med hjälp av övrig kurslitteratur på Historia A eller annan relevant litteratur.
4) Att påståenden i uppsatsen som bygger på källmaterial och litteratur beläggs med hjälp av noter och en käll- och litteraturförteckning. Påståenden som inte notbeläggs betraktas som författarens egna slutsatser, och ska vara grundade i vad författaren dessförinnan visat, med hjälp av hänvisningar till källor eller litteratur.
#2 Här verkar man sätta ett likhetstecken mellan begreppen mikrohistoria och lokalhistoria?
Jag har skrivit en artikelserie om mikrohistoria - länk.
En snabb idé kan ju vara att följa en fastighets historia genom att kika i husförhörslängder. Dessa kan man ofta hitta i det lokala biblioteket. Då kan du ju jämföra fastighetens utveckling med samhällets. Följer man en stadsfastighet kan jag tänka mig att man ser att där på 17-1800-talen bodde hantverkare, medan det från slutet av 1800-talet blir alltmer handel för att idag kanske vara en restaurang. En sådan "mikrohistoria" jobbade jag med för ett tag sedan. Länk
#3 Jag tror inte att de menar att sätta likhetstecken, det var nog bara en slarvig parantes här i instruktionerna. (Och för mig i #0.)
Bra länkar, ska kika mer noga senare, tack. Anna Götlind är en av lärarna på kursen jag läser och vi har boken med bland kurslitteraturen.
Tack för tipset, ska fundera lite och se vad det finns för fastigheter som skulle kunna vara lämpliga.
Bestämde mig för att skriva om min morfars upplevelser som finskt krigsbarn och det är jag glad för!
Åh, wow! Det lät intressant! =)
#6 Ja, det är det! Har inte fått höra mycket mer än lite från mamma tidigare, men nu ville han "öppna upp".

#7 du får gärna dela med dig av resultatet hit sen, låter ytterst intressant!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag vill inte lägga ut resultatet öppet på nätet, men om någon är intresserad av att läsa kan jag skicka den i ett PM.

PM:a mig, kan vara intressant att läsa!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#10 PM:ar den till dig