utbildning
Har lite problem med mig själv, börjar få någon form av ålders ångest. Fyller 26 om några dagar, arbetslös och fattig.
Har lite hum om vad jag gillar, men ingen som hellst aning om hur jag ska ta mig dit. Känns som att jag står i em uråldrig mörk och dimmig skog.
Skulle villja ha ett arbete där man får använda kroppen men även nyttja hjärnan endel.
Älskar skog, mark och djur. funderat i banor som biolog, ekolog, naturvårdare, lantbrukare, skogshuggare. Ja något där man får vara ute. Skogvaktare (finns det ens i sverige)
Som sagt känner mig läskigt lot.
Någon kanske kan hjälpa min förvirrade lila hjärna att komma in på ett spår som kan leda till ett arbete och förhoppningsvis lite pegar
Har gått naturbruk gymnasium kan ju tilläggas.
Så något där kropp och hjärna får arbeta, gärna ute, något som har med skog, djur, växter, träd. Ja allt sådant, vil gärna upplysa nutidens människor om att skogen är en underbar platts som vi ska vara rädda om och vårda ömt.
Du är inte ensam ha ålders ångest och förknippa det med ålder - fyller själv snart 24 - ingen akademisk examen ännu, bara massa poäng.
Hm. Det beror vilken nivå du vill läsa?
Högskolan är det mer biologi i dess former; tyvärr finns INGA jobb inom området (vad man hört) - om man inte kan tänka sig läsa till lärare med en gång. Jag har läst biologi på högskolenivå; det är inte så svårt (inte läst mycket får jag tillägga), utan kändes som Bi A.
Annars finns nog säkert KY eller andra gymnasiala/efter gymnasiala yrkesutbildningar mot mark och natur.
#1 Jag har fått lite annan uppfattning än dig, för nog verkar det finnas en del jobb (vi som biologstudenter har under vår utbildning fått möta folk som fått jobb rätt nyligen som gått utbildningen innan).
Sen när det kommer till nivån på kurserna beror det helt klart på vilken kurs man läser. Utbildar man sig till biolog så får man räkna med att det kan bli lite knepigare.
Jag läser själv till biolog, och då ekolog, på Linköpings universitet och jag tycker att det är en mycket rolig utbildning med mer praktiska moment än vad man kanske tänker sig 
När det gäller att utbilda sig till skogsvaktare här i Sverige så tror jag att det närmsta man kommer är jägmästarutbildningen i Umeå.