Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 3014 ggr
Pleasant
2009-10-12 21:12
0

Högskoleprovet

Japp, nu har jag fått en kallelse via e-post om högskoleprovet. Jag är så SJUKT nervös, jag går sista året på gymnasiet och detta är första gången jag gör det. Jag är suupernervös och jag är sjukt dålig på matte så dem delarna kommer gå bajs, kommer bara gissa hejvilt.. Och dem svenska orden - hur tusan ska man kunna såna konstiga ord, aldrig ens hört dem?!

Åh jag får panik! :P Jag måååste få 0,1 iallafall för att kunna konkurrera i högskolegruppen när jag söker in till högskolan, har ni några tips till lilla panikslagna mig? :P

några fler som ska göra det?

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

svartgronabrigaden
2009-10-12 21:46
0

Alltså, en bekant till mig, som knappt klarade motsvarande ma A, fick 1.7.

Själv har man lyckats med 0.9 tre gånger - fjärde gången man gör't - hoppas på 1.0 åtminstone! (kan tillägga jag har "hyfsade" betyg från NV inr. Engelska o läst par år på högskolan tidigare).

Så, även om man är bra/dålig i specifika ämnen - kan det gå hursom. Det är ett speciellt tänk man måste ha.

Pleasant
2009-10-12 21:53
0

Jaså okej.. Då kanske man lyckas med 0,1 iallafall, för det är ju det man måste ha för att kunna konkurrera i högskoleprovgruppen när man söker in. Jag gjorde ju testen på studera.nu, såna övningsprov och där fick jag under 0,1 fick 33poäng och 35poäng var 0,1 men ska kanske tillägga att jag gissade på det mesta för jag orkade inte läsa alla texter eftersom jag fick ont i ögonen av datorn :P

Jag är så himla negativt inställd till det här också, kanske kan ha med matten och dem svenska orden att göra. Har du något tips på svenska ord man kan plugga? Det är ju jättekonstiga ord dem kommer med..

svartgronabrigaden
2009-10-12 21:57
0

När det gäller svenskan, så har jag väl tips om göra glosor. Skriv ned svåra ord - skriv ordet på ett kort - baksidan vad det betyder alt synonym. Traggla!

Matematiken. Mja, den kan vara knepig - den man får sämst (ändå VG från A-D + 7.5hp matematik på högskolan). Jag kör uteslutningsmetoden där.. kanske inte den bästa!

agnes_S
2009-10-13 15:32
0

Den bästa kortsiktiga övningen du kan göra, enligt min mening, det är att skriva ut gamla prov och träna på att göra dem på samma sätt som de kommer göras på provdagen, alltså på tid. Att vara van vid provformen är en stor fördel, vilket bevisas genom att de flesta gör bättre ifrån sig på sitt andra prov. Det gäller att komma in i tänket, för det är lite annorlunda än vanliga prov.

Har själv skrivit provet tre gånger och det gick klart bättre mot slutet.

Är du nöjd med 0,1 behöver du i stort sett bara ha alla rätt på läsdelarna, så du behöver nog inte oroa dig ^^

Stephanie
2009-10-13 15:33
0

#2 Bara en fråga… Menar du 0,1? Menar du inte 1.0?

Själv fick jag 1.1 förut när jag gjorde, men då gick det mesta skit Obestämd Engelskan sket sig totalt - jag var så stressad att jag inte fick in nåt jag läste alls. Och att sedan försöka svara på frågor om något man "läst" går inte så bra då Förvånad

Har inte anmält mig till det här högskoleprovet, men jag kommer nog att göra i vår… Eventuellt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Pleasant
2009-10-13 18:14
0

#5, nej det är 0,1?

agnes_S
2009-10-14 23:26
0

#6 vad är det för utbildning du vill söka?

Pleasant
2009-10-14 23:45
0

#7, Socionomprogrammet :)

agnes_S
2009-10-16 00:45
0

#8 Oj, jag trodde dem hade mycket högre antagningssnitt, men det är nog bara en fördom från min sida ;) vart är det? *nyfiken*

Pleasant
2009-10-16 11:41
0

#9 vad menar du? det är klart dem har höga snitt, det beror på vart i landet du ska söka. Jag menade högskoleprovet att jag måste få 0,1 för att kunna konkurrera, för får man under 0,1 på högskoleprovet så räknas man inte med i gruppen.

agnes_S
2009-10-17 22:04
0

#10 Det jag menade var behöver du inte högre snitt på högskoleprovet för att kunna komma in i den kvoten?

Åsa S
2009-10-17 23:09
0

2,0 är väl maxpoäng på högskoleprovet, för att endast få 0,1 bör man nog vara komplett idiot det är ju nästan det sämsta resultat man kan få. Tror man kan få högre än så bara genom slumpteknik, och kryssa det man vill i rutorna utan att läsa frågorna/uppgifterna.

Åsa S
2009-10-17 23:23
0

Kollade vad normeringspoängen var vårtermin 2009, för att få 0,1 behövde man bara ha 33rätt av 122 = jag håller fast vid vad jag sade i mitt tidigare inlägg.

+får man så dåligt resultat hör man nog kanske inte hemma på någon universitetsutbildning.

Stephanie
2009-10-18 00:31
0

Nä… Jag har nog också svårt att tro att man klarar en universitetsutbildning om man får så lågt resultat på högskoleprovet. Själv fick jag som sagt 1,1 och jag tyckte att det gick uselt när jag satt där!

Pleasant
2009-10-18 12:47
0

#12, det är väl lite taskigt att kalla någon för komplett idiot?

tror inte ni förstår vad jag menar, jag menar att jag var nervös för att jag kanske inte får 0,1 eller högre för om man får t ex 0,0 så kan man inte konkurrera i högskoleprovsgruppen utan då hamnar man bara i betygsgruppen. Man konkurrerar ju i en grupp när man söker in men har man gjort högskoleprovet och fått 0,1 eller högre så konkurrerar man i två grupper - förstår ni nu vad jag menar?

Dessutom har jag ett väldigt högt snitt i mina betyg så jag lär komma in på socionomutbilningen utan högskoleprovet men jag vill göra det.

Stephanie
2009-10-18 21:56
0

#15 Jo, jag förstår vad du menar. Men även om man får 0,1 och är med i urvalsgruppen, så är det ju ingen lottning det handlar om. Utan man lär behöva bra mycket mer än så för att ha någon chans över huvudtaget Glad

Pleasant
2009-10-18 22:15
0

#16, Ja men det är bara 33% på högskoleprovet medans resten 66% görs på betygen. Och jag lär klara mig väldigt bra med mina 18,55 i snitt :)