Hur få motivation?
Jag mår rätt så… skit… och har gjort de senaste veckorna. Jag går trean på gymnasiet nu och har förstås en hel del press på mig… Inte allt för mycket uppgifter dock, enligt mig själv. Men ändå får jag då och då panik över att jag inte kommer klara av allting, inte kommer hinna osv. Har börjat sova dåligt, vaknar mitt i natten och har panik över allt som måste göras. Drömmer till och med att jag pluggar, vilket gör att jag i princip blir trött av att sova!
Dels så blir jag helt slut bara av det psykiska just nu, men jag har också himla svårt att hitta motivationen att plugga! Jag kan sitta en hel dag i skolan, utan att få någonting gjort alls. Timmarna bara försvinner iväg och helt plötsligt är dagen slut… Veckorna bara försvinner..!
Jag vet inte om jag ens vågar tänka på studenten, då får jag väl ännu mer panik över att jag måste ha bra betyg också, inte bara klara av skolan…
Hur sjutton ska jag kunna känna mig motiverad att plugga…

Mvh Stephanie 

Jobbig sits det där! Jag går också sista året på gymnasiet, dock längtar jag till studenten eftersom jag vill söka in till högskolan/universitet direkt. Det är just det som är min motivation - att komma in på högskolan eller universitet.
Du måste komma på något som kan få dig att orka plugga, om än bara lite. Är det något du vill ha? Något du vill unna dig? Tänk på något som får dig att må bra, får dig att bli glad och gör det till din motivation :)
Problemet är att jag också vill söka in på högskola/universitet… Men jag vill plugga till sjukgymnast, vilket verkar ha en intagningsgräns på 17-18, närmare 18-19 poäng… Jag ligger på ett snitt VG nu, och jag tror inte ens att jag skulle komma upp i 17 poäng ens om jag fick MVG i alla ämnen nu….
Därför blir det nästan lite negativ motivation där, eftersom jag känner att hur mycket jag än pluggar så kommer jag inte upp till den poängen.

Mvh Stephanie 

Jag skulle försöka ta en dag i taget. Tänk på att livet inte går under bara för att saker inte blir som man tänkt sig! Det kommer gå bra ändå!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#2, jaså jaha.. Det är som mitt då.. Jag vill gärna in på socionomutbildningen och den har 17-18 och är enormt populär, asmånga som söker in.. :( Det gör en lite negativ, men man får försöka ändå. Är det inget annat alls du kan tänka dig? man kan ju läsa olika kurser och själv sätta ihop det till ett program så du kan bli sjukgymnast ändå! =) Och gör högskoleprovet, det ökar chanserna om man inte har betygen för att komma in, så ge inte upp!
#2 Jamän då har du ju målet klart för dig. SJUKGYMNAST! Jättebra och intressant jobb!
KÖR HÅRT!
Motivationen kommer från dig själv, för att bli motiverad måste man sätta sig in i det man läser, fördjupa kunskapen genom att ta reda på MER om det du läser. Exempelvis genom att läsa en annan bok som förklarar samma sak på ett annorlunda sätt.
Ta också hand om dig själv och försök att sakta ner när du känner att paniken kommer. Andas djupt och fundera på vad det är som gör att du känner paniken komma.
Släpp på ångesten över att prestera. Du skriver " Jag ligger på ett snitt VG nu, och jag tror inte ens att jag skulle komma upp i 17 poäng ens om jag fick MVG i alla ämnen nu….
".
Det är ett vanligt problem tror jag att man vill ha så bra betyg som möjligt, och känner sig misslyckad över att inte få högsta betyg i alla ämnen. Det märker jag på mig själv också som pluggar på högskola att jag känner mig missnöjd och misslyckad över att få göra omtenta om jag inte klarar av det första gången. Men man är inte på topp alla gånger, och det måste man acceptera.
Lycka till med dina studier och framtidsdrömmar!
Många kramar!