Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1540 ggr
VeNyRa
0

hjälp att tolka kurskriterier

Läser naturkunskap B och vi har gjort en uppsats, jag är inte alls nöjd med min uppsats och ämnet är urtråkigt, men det är sagt att vi måste redovisa muntligt. Min scenskräck blir knappast bättre av att jag tycker att arbetet verkligen är dåligt.

Men då funderar jag på om jag verkligen behöver detta för att få betyg.

i målen för kursen står detta:

Eleven skall
kunna planera, utföra och tolka enkla experiment och undersökningar samt kunna rapportera muntligt och skriftligt

I betygskriterierna för G står detta:
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.

Kursplan

Förstår att man måste göra nånting muntligt, och det är där nästa grej kommer in i bilden. Senare i kursen ska vi leta nyheter om miljö och natur och presentera för klassen, kan detta räcka som muntlig presentation för mej i denhär kursen om man läser och tolkar kriterierna och målen?

SaraC
0

Tycker du ska förklara för din lärare hur du känner. Du kanske till exempel kan få redovisa muntligt för bara läraren eller en mindre grupp? Eller sitta ner på din plats och tala om det känns bättre?

Jag tycker det är viktigt att man vänjer sig vid att kunna tala inför andra, men man ska inte pressa elever som inte vågar utan uppmuntra dem att våga mer och mer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

VeNyRa
0

Han vet att jag inte tycker om att prata inför alla, och jag skulle garanterat få prata bara inför honom eller en mindre grupp. Men de känns bara total meningslöst eftersom att jag vet att jag kan, om det är ett ämne som jag känner mej mer intresserad av och som jag känner till bättre.

SaraC
0

#2 Det står ju inget i kriterierna, vad jag kan se, om hur många muntliga redovisningar du måste göra, när du måste göra dessa, inför hur många eller på vilket sätt. Det är upp till läraren att bestämma hur han vill att ni visar hur ni uppnått kriterierna. Om han vill att du ska göra den här redovisningen för att visa att du uppfyllt kriterierna och du inte håller med om det utan hellre vill göra det genom nyheterna du skriver om, så diskutera det med honom och se om det är okej att göra så. Det går ju såklart att gå vidare om man inte håller med om en lärares beslut, men det lättaste är väl att börja med att diskutera saken med läraren.

VeNyRa
0

#3 jo självklart så ska ju saken diskuteras med läraren, men jag funderar på om jag ändå kan uppfylla kriterierna genom att bara göra denhär nyhetsgrejjen eller om det är någon bit som jag missar.

nyhetsgrejjen är ju en sak som man undersöker, som det står i kriterierna att man ska göra, och den persenterar man muntligt. så jag borde uppfylla kraven?!

SaraC
0

#4 Ja, men det är det som är grejen - det finns inga "facit" till mål och kriterier utan det är upp till läraren att tolka dessa och sedan avgöra om eleverna uppnått dem. Så en lärare kan tolka det som att du uppfyller kriterierna genom att göra så här, medan en annan inte tolkar det så.

Sehvrin
0

Som #5 säger så är det läraren som tolkar kriterierna.

Men jag tycker att du borde försöka redovisa inför klassen, för det är något man har igen senare (särskilt om man ska plugga vidare) och man bör ta tillvara på de chanser man får att öva. Kan förstå att det är jobbigt med scenskräck, men ett dåligt arbete behöver inte betyda att det blir en dålig redovisning Flört

Men gör det som du känner blir bäst för dig och det som du och din lärare kommer överens om.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Åsa S
0

Som lärare (fast inom annat område) säger jag nej det räcker inte att prata muntligt om nyheten det står ganska klart och tydligt i betygskriterierna

"Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat."

=Du ska själv göra ett arbete och utifrån dina resultat kunna beskriva ditt resultat om det fanns någon felmarginal och hur du har jobbat, vad du kunde gjort annorlunda etc., så det ska vara lite mer djupare kunskaper du ska meddela än bara information du hittat som någon annan skrivit.

Har man scenskräck bör man öva på att prata inför folk väldigt många yrken (fler än man tror) kräver att man kan prata inför folk, scenskräck växer ej bort utan man måste lära sig att hantera det. Själv tyckte jag det var jätteläskigt men jag hade tur att få en lärare i socialkunskap (gymnasiet) som tyckte det var viktigt att man kunde prata inför folk så vi fick prata inför klassen nästan varje vecka och efter ett tag försvann det mesta av scenskräcken och det kändes som en stor bedrift och att man kommit över ett stort hinder i livet.

(ett sätt att öva kan ju vara att man börjar prata med kompisar ifall man kan få öva på att prata inför dem i mindre grupper, när man känner sig mer säker kan man fråga någon lärare ifall man kan få låna tid från lektionen att öva sig på att prata inför folk. Det behöver inte vara några långa föredrag det kan vara några minuter ex. man kan komma överrens med samhällskunskapsläraren att man berättar om någon nyhet från någon tidning kabske varje vecka tills man vänjer sig. Inför klassen kan man berätta innan att man tycker att det är läskigt men att man vill bli bättre på detta och därför vill få chansen att öva. De flesta människor brukar respektera folk som utmanar rädslan och försöker övervinna den. Är det någon total idot som fnissar utmana dem att också komma fram och redovisa följande vecka om de törs, så lär de hålla tyst i fortsättningen för de som retas är ofta fegast)

Kan även tillägga att man numera även kan behöva prata inför folk när man söker in på utbildningar ex. KY utbildningar, jag sökte en massa såna i våras och hamnade på gruppintervjuer, workshops etc. som var ett led i ansökningsprocessen och på i stort sett alla fick man hålla en i stort sett oförberedd presentation och liknande inför alla som var där (runt 30-50personer) och man blev ju bedömd också för hur man funkade därframme framför alla.

VeNyRa
0

#7 Äntligen nåon som förstod poängen.

I och med att jag läser skriftlig och muntlig kommunikation (svenska C) också, där muntliga presentationer är en stor del av kursen så kommer jag inte att komma undan från den muntliga biten. Men då har jag chansen att presentera någonting som jag kan känna mej nöjd över, eftersom att vi får bearbeta det som vi skriver i stort sett hur många gånger vi vill.

Då är det inte bara själva innehållet som spelar roll, skulle kännas ofantligt mycket lättare om jag kunde känna att jag kan lära någon nånting och inte bara stå och rabbla otroligt tråkiga fakta, för egentligen, jag lyssnar inte ett dugg på folk som står och babblar på om ögats funktion och det känns som att allt är taget från en bok och personen förstår inte riktigt allt själv.

Åsa S
0

Istället för bara att rabbla kan du fundera på vad behöver jag förmedla, och sedan kanske bara ha med det viktigaste och man kan göra en powerpointpresentation (el vanlig gammal hederlig OH), att ha något visuellt kan hjälpa till att få föredraget att flyta + det blir inte tråkigt att lyssna på + det ser ut som om man verkligen har brytt sig om att göra en redovisning. Sedan säger du själv att du tycker att du inte är nöjd med ditt arbete så då kan du kanske ta upp i din redovisning vad du tycker själv kunde gjorts bättre och hur man hade kunnat rikta in arbetet etc. etc.

Kanske det finns något experiment du kan visa och dylikt som visar vad du har lärt dig av faktan. Vet inte riktigt vad du läst om ögat men det finns kanske något man kan göra med konvexa och konkava linser, eller hur man kan lura ögat, Kanske titta på någon bild som ser helt rörig ut men efter ett tag brukar man se bilden, eller kanske hur ögat ser komplementfärger (ex. rita en blå prick på ett papper, stirra på pricken i 30-60sekunder och titta sedan på ett vanligt vitt papper så kommer du också se en prick, men vilken färg har den?), i en redovisning kan man faktiskt även aktivera åhörarna så de får göra något och inte bara sitta och lyssna.