Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 4761 ggr
tuohte
2006-09-07 21:35
0

Anteckna under föreläsning

Hejsan, jag studerar för närvarande oceanografi på GU. I våras tog jag studenten och således är jag inte bekant med arbetssättet på universitetet. Därför undrar jag hur man på ett bra sätt ska ta anteckningar på en föreläsning. Jag har testat vanliga anteckningar med meningar och lite bilder men det går ju ganska långsamt. Mindmapping har jag också testat och det går i alla fall lite bättre men är inte riktigt helt 100%igt. Har köpt färgade fiberpennor för att öka den estetiska biten och därmed kanske skapa något slags intresse eller i alla fall göra det något så när överskådligt.

Som sagt, jag blir väldigt tacksam om tips på hur man antecknar på ett effektivt sätt "under stress", dvs på en föreläsning.

MVH Tilda

Kaj
2006-09-08 20:12
0

Hur är det med Mindmapping? Används det fortfarande? Det är en teknik som utvecklades på 1970-talet och skall vara väldigt effektiv. Ma skriver inte så mycket men använder dessto mer bilder, nyckelord kopplar bilder med linjer.

Den som kan mindmapping skall tydligen kunna få en hel presentation od. på en A4 i form av bilder mm och sedan enkelt kunna tyda denna till vad ämnet handlade om med slutsatser och allt.

tuohte
2006-09-10 17:48
0

Tack för svar. Jo jag har ju testat mindmapping och det är bra och så, men först när man kommer hem och kan sitta i lugn och ro och skapa sig ett pedagogiskt konstverk. Jag behöver hjälp med hur jag ska anteckna under föreläsningarna på något smart sätt.

/Tilda

Niklas
2006-09-11 21:55
0

I mindmapping rekommenderas att man gör en under själva föreläsningen och skriver rent en eller flera gånger när man kommer hem. Så har jag gjort. Då får man ett bra repetitionsmoment samtidigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
2006-10-11 23:40
0