Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 4761 ggr
tuohte
2006-09-07 21:35
0

Anteckna under föreläsning

Hejsan, jag studerar för närvarande oceanografi på GU. I våras tog jag studenten och således är jag inte bekant med arbetssättet på universitetet. Därför undrar jag hur man på ett bra sätt ska ta anteckningar på en föreläsning. Jag har testat vanliga anteckningar med meningar och lite bilder men det går ju ganska långsamt. Mindmapping har jag också testat och det går i alla fall lite bättre men är inte riktigt helt 100%igt. Har köpt färgade fiberpennor för att öka den estetiska biten och därmed kanske skapa något slags intresse eller i alla fall göra det något så när överskådligt.

Som sagt, jag blir väldigt tacksam om tips på hur man antecknar på ett effektivt sätt "under stress", dvs på en föreläsning.

MVH Tilda

Kaj
2006-09-08 20:12
0

Hur är det med Mindmapping? Används det fortfarande? Det är en teknik som utvecklades på 1970-talet och skall vara väldigt effektiv. Ma skriver inte så mycket men använder dessto mer bilder, nyckelord kopplar bilder med linjer.

Den som kan mindmapping skall tydligen kunna få en hel presentation od. på en A4 i form av bilder mm och sedan enkelt kunna tyda denna till vad ämnet handlade om med slutsatser och allt.

tuohte
2006-09-10 17:48
0

Tack för svar. Jo jag har ju testat mindmapping och det är bra och så, men först när man kommer hem och kan sitta i lugn och ro och skapa sig ett pedagogiskt konstverk. Jag behöver hjälp med hur jag ska anteckna under föreläsningarna på något smart sätt.

/Tilda

Niklas
2006-09-11 21:55
0

I mindmapping rekommenderas att man gör en under själva föreläsningen och skriver rent en eller flera gånger när man kommer hem. Så har jag gjort. Då får man ett bra repetitionsmoment samtidigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
2006-10-11 23:40
0

Jag har fortfarande mycket behov av att anteckna i jobbet. Jag använder två pennor, en röd och en i blyerts. Jag har dem båda i samma hand och byter med fingrarna.

Vissa ord och rubriker blir röda. Detta för att dela upp texten och för att leda ögat till det röda. Är det något jag skall göra eller kolla upp extra gör jag röd pil till vänster. Använder också understrykningar med blyerts eller rött.

Lite svårt att förklara egentligen, men funkar bra.

parisjetaime
2008-10-13 20:11
0

Jag använder en penna med fyra färger samt en penna, antingen i blått eller svart som är min "baspenna". Med baspennan skriver jag ner det som behövs för att få ett sammanhang, saker som jag behlöver ha där för att förstå vad jag har skrivit ner. De andra färgerna använder jag ( oftast den röda och den gröna ) för att skriva ner saker som utmärker sig väldigt mycket, saker som är viktigare att komma ihåg. Anledningen till att jag inte använder den blåa eller svarta delen på fyrfärgspennan är att jag på det här sättet tänker efter när jag skriver mina anteckningar. "Är detta viktigt?" Då vet jag det redan när jag sätter mig ner själv för att repetera samtidigt som jag håller mig aktiv under föreläsningen.

Dessutom så anstränger jag mig för att skriva fint, då håller jag mig alert och somnar inte till om föreläsningen är tråkig.

Carlo
2009-01-29 17:47
0

Jag ska börja anteckna under lektioner..;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

moondancer
2009-01-29 23:53
0

Jag själv känner att man ibland inte har tid att ha en ordentlig färgkodning när man ska försöka hänga med på en föreläsning. Då skriver jag hellre på snabbt med en färg. Sedan, efter föreläsningen renskriver jag och strukturerar upp med färger, vilket gör att man får bra repetition på en gång också.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Niklas
2009-01-29 23:58
0

#7: Så gör jag också. Svart mindmap under tiden och färgläggning efteråt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Molla
2009-01-31 23:16
0

Pluggar till sjuksköterska, går på enormt mycket föreläsningar. Bäst är om man får föreläsningsmaterialet innan så man slipper skriva själva stommen. Annars kör jag med olika färger, understruket och inringat.

WinterPrince
2009-03-02 14:56
0

Jag antecknar sällan på föreläsningar. Oftast använder läraren sig av overheader eller powerpoint som sedan läggs ut på nätet ändå. Så har lärt mig att tyda deras bilder istället. Läser till ingenjör så det är mycket räkneexempel som jag antecknar istället.

Sehvrin
2009-09-16 11:55
0

Jag skriver väldigt långsamt, så jag har gett upp det mesta vad antecknande heter, eftersom de flesta av mina föreläsare använder power point som vi får tillgång till. Det är lite trist att inte kunna anteckna, men då jag har att välja mellan att anteckna och lyssna på vad som sägs, så väljer jag det senare. I tidigare kurser då det skrevs på tavlan lånade jag anteckningar från mina kompisar och skrev av (ibland hade jag fått med lite, så då fyllde jag bara i hålen)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

siddelina
2009-09-23 19:21
0

#1 Jag använder mig av mindmaps när jag pluggar till tentor. Det är ett utmärkt hjälpmedel.

Annars brukar jag anteckna det jag tycker känns viktigt på föreläsningar. Det kan vara ett litet stödord eller något som läraren poängterar att det HÄR är viktigt. Jag skriver också ut åhörarkopiorna om de finns utlagda innan föreläsningen. Där jag färgmarkerar det viktiga.

Ibland blir det mycket antecknat, ibland inte. Det beror på vad som tas upp. Ett tips är också att skumma det avsnitt (om det är angivet) i boken som ni ska gå igenom. Då blir det mycket lättare att komma ihåg på något sätt.

Lycka till!