Planering?
Jag har ett rktigt kasst minne, och har svårt att komma ihåg alla uppgifter vi fått i skolan. Har en loggbok jag skriver in allting i löpande, men ändå kan jag missa uppgifter! Jag kan glömma bort en uppgift totalt, trots att jag skrivit upp den.
jag har provat många olika sätt att planera på… Det jag främst behöver är en bra översikt över alla uppgifter tror jag. Därför är loggboken lite dålig, eftersom jag inte har alla uppgifter på en och samma sida.
Helst av allt hade jag velat planera på datorn, men finns det något bra planeringsverktyg för sånt? Har ni något annat tips på hur jag kan ha en bra översikt? 

Mvh Stephanie 

Det finns säkert ett jättestort utbud av planeringsverktyg…
Själv hade jag under en period då jag verkligen behövde planera helt enkelt en Word-fil med en tabell.
Några kolumner där den vänstra helt enkelt var dag eller vecka. Och sedan ett par-tre kolumner med uppgifter. Efterhand som jag fick olika uppgifter skrev jag in dem där jag senast borde arbeta med dem för att ändå ha en liten marginal till "dead-line".
Det superenkla "verktyget" gav mig ändå en tillräcklig bild av hur mycket "luft" jag hade samt när jag måste sätta igång med olika saker.
En enda gång har jag arbetat med något som hette "Project Planner" tror jag. Ett rätt avancerat verktyg för projektplanering. Den gången gällde det ett större projekt som löpte över ca ett år. Fördelen med det var att jag där kunde se hur olika delar var beroende av varandra och om något blev försenat gick det att se hur hela projektet påverekades.
Men som sagt, för enklare planering dög mitt Word-dokument utmärkt…
Har du provat med mindmap? Jag tycker att just överblickar ofta blir bra med dem.
Problemet är att jag gärna hade velat kunna växla mellan att se t.ex. ämnesvis, uppgifter per vecka, månad och termin. Skriver jag ned det på papper/worddokument så missar jag alltid något, och får ingen riktig bra överblick i alla fall tycker jag 

Mvh Stephanie 

#3 Använd Excel istället för Word och skriv i tabellform. I Excel kan man nämligen sortera data och skriver man ämne, uppgift, datum, osv i enskilda kolumner kan man sortera det som man vill. (Så länge man markerar all data när man sorterar, annars sorterar man bara en kolumn, har jag för mig.)
#3 Jag förstår. Ett problem är ju att om man ställer för höga krav är riksen att det slutar med att man inte gjorde något…
Outlook har ju en uppgiftshanterare. Man kan lägga in olika uppgifter, markera slutdatum, hur långt man hunnit osv. Jag har inte använt det så mycket så jag vet inte om det är bra.