Hur tar man bort blocken?
Jag har precis börjat plugga på universitetet, och grejen är densamma som alltid varit. Så fort jag får en uppgift så tänker jag "det gör jag sen".. och när jag väl ska ta tag i det så känns uppgiften omöjlig att utföra, vilket resulterar i att jag blir totalt blockerad och gör absolut ingenting fören i sista sekund. Under tiden jag gör ingenting så känner jag mig jätte stressad över att jag borde göra mina uppgifter istället och då får jag migrän istället.
Mitt minne är värdelöst och jag har ingen koll på någonting. När jag läser en bok kommer jag knappt ihåg vad den handlade om när jag läst färdigt.
Jag är helt enkelt ingen pluggmänniska egentligen, men som det ser ut idag så måste man ju plugga för att komma någonstans. Finns det någon som har några tips på hur man lättare kan ta tag i saker och motverka stress? Hur pluggar ni? Ös tips över mig för jag behöver det verkligen!

Vad pluggar du, och var?
En sak du kan göra för att komma igång att plugga bättre är att plugga ihop med någon/några andra. Då blir man mer motiverad, och så kan man få hjälp om man fastnar på något.
Istället för att bara läsa, testa att göra mindmaps, eller anteckningar samtidigt. Eller läs högt, ju fler sinnen som är inblandade när du pluggar, destå lättare fastnar det man lär sig.
Du kan också göra det lättare för dig genom att läsa genom de kapitel föreläsningen ska handla om innan föreläsningen. På så sätt märker du vad som är svårt innan.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag gör så där HELA tiden. Skitkasst. 3 veckor in på terminen är vi nu och jag har fortfarande inte öppnat böckerna. Värdelöst. Jag kommer mig inte för, det går inte. Jag satsar på det "imorgon" hela tiden. Måste hela tiden försöka arbeta av allt annat jag skulle behöva göra, i slutändan blir det bara de sakerna jag gör istället.
Satsar återigen på att komma igång imorgon…
#1 Jag läser lärarprogrammet i Norrköping.Tack för tipsen, om det nu hjälper mig, får väll hoppas det.
#2 Samma här… verkligen… samma här! :O
Ett sätt jag tycker fungerar (ibland) är att fördela uppgifterna på dagar. PÅ måndag gör jag det, på tisdag det osv.
Det kan sporra en att på måndag göra såväl måndag som tisdagsjobbet. Då har man ju "ledig dag" på tisdag. Det kan då hända att man då gör onsdagsjobbet på tisdagen för att "spara" sin lediga dag.
Ibland får man riktig lust och kan jobba ihop flera "lediga dagar".
Det låter som en mycket bra ide! Det ska jag prova med! Jag skulle iofs behöva jobba ihop till ett par lediga dagar nu med en gång för jag ska ju snart till o flytta här. :P