Skrivstil
Med sig från skolan, hade Julia med sig en ny skol-bok. En bok om skrivstil. Med pennan ska hon härma bokstäverna på skrivstil i alfabetisk ordning. Hon tycker det är jättekul med skrivstil. Men det fick mig att fundera lite.
Vad används skrivstil till igentligen? Man lär sig det några år på grundskolan, sedan glömms allting bort. Jag har aldrig träffat någon som använder sig utav skrivstil, bortsett ifrån några gubbar och tanter på 60+.
Alla är heller inte som Julia, som blir glad över varje läxa hon får och lär sig allting väldigt fort. Jag hade stora problem med skrivstil när jag var liten. Jag kunde aldrig komma ihåg varifrån på bokstaven man skulle dra linjen för att samanfoga den andra bokstaven. Jag fick många utskällningar och tunga suck från lärarna.
Är skrivstil nödvändigt?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Du skriver ju mycket snabbare med skrivstil, jag kan inte sitta och texta mina anteckningar det tar alldeles för lång tid.
Bra fråga. Jag tycker att det är bra att alla får prova på skrivstil. Men det ska inte vara ett måste att använda det om man inte gillar det när man väl kan det.
Jag skriver snabbast med en blandning av skrivstil och textning.
Tom

Jag har en helt annan erfarenhet än dig citron. De flesta studiekamrater jag har i skolan skriver faktiskt skrivstil i sin anteckningar.. Kan hända det är vanligare här i Norge? Själv textar jag dock, skrivstil tar alltför lång tid för mig.
Jag använder faktiskt skrivstil för det mesta. Jag tycker också att det tar längre tid att texta än att skriva skrivstil. Men visst, det blir ju lite olika stilar för olika saker. Vill jag att nån annan ska se tydligt vad jag skrivit så blir det nåt helt annat.

jag har aldrig varit med om att någon skriver skrivstil i anteckningarna…:S däremot att dom skriver snabbt och kladdigt. och att dom skriver skrivstil när dom ska skriva riktigt fint.
jag är den typen som alltid skriver en hemsk blandning av textning och skrivstil… ser förskräckligt ut. :P men ändå rätt bra.. jag kan ju använda det till att skriv hemliga meddelanden till de få som kan läsa de ja skriver.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

jag tycker skrivstil är roligt, jag brukar bara använda skrivstil i min skrivstilbok. Jag tror att jag kommer använda skrivstil när jag blir stor.
Men jag vet inte när och vart.

Jag skriver nästan uteslutande på tangentbordet, det är mycket sällan jag gör anteckningar jag memorerar i stället skriver stödord i form ar rubriker och kommer sen hem och skriver en text om det jag lät mig. När jag gick på gymnasiet fans det lärare som retade sig på att jag inte antecknade, när jag då frågade dom fråga mig något från förra gången och jag kunde svara utan att bläddra i anteckningar då lät dom mig bara sitta och lyssna.
Tilläggas kan att jag är dyslektiker och att skriva tar för stor kraft från mitt medvetande och jag stavar mer rätt med tangentbord också finns ju F7 
F7?
Tom
#8: Stavningskontroll i bland annat Word.
Vänliga hälsningar
Niklas
När jag skriver anteckningar under möten blir det alltid skrivstil. Skrivstil är ju inte så märkvärdigt. Skrivstil är ju att inte lyfta pennan mellan bokstäverna, det behöver inte vara något speciellt utseende.Åtminstone inte när man inte längre går i skolan och lär sig läsa och skriva. Min skrivstil idag har inte många likheter med den jag lärde mig för evigheter sedan. Textar gör jag gärna när jag skall skriva något snyggare
Världens mest onödiga sak att slösa skolans tid på.
Annat vore bättre, som stavning är ju mcyket viktigare. Jag tycker själv att svenska folket stavar extremt dåligt i vissa lägen.
Drömordet som jag hatar så mycket är när folk menar: **VÄL
**Meningsexempel: _Det var väl ganska lärorikt.
_Men istället skriver de: _Det var vell lärorikt.
_**2 Stavfel i ett 3 bokstäver långt ord. Fy skam.
**Jag stavar säkert fel en delgånger när jag skriver här på *iFokus* men det beror ju oftast på att jag skriver fortare än vad fingrarna hinner med ;)
Ursäkta, gled lite OT.
Jag läser alltid igenom mina inlägg innan jag klickar på knappen. Det sparar många slarvfel som annars skulle irritera både mig och andra. Det går så fort att både skriva och kontrolläsa inlägget att jag tycker att det är värt det.
Tom
#13, Okej hehe. Nää det har jag inte tid med ;)
Men mina fel är oftast att det kanske blir: "elelr hru" istället för "eller hur". Men alla fattar ju att jag inte stavar så.
Riktigt viktig och upptagen kille…
Slarvar man i text slarvar man troligen med annat också i livet tolkar jag slarvfel som. Men jag kan ha fel.
Tom
#14: Det finns ju faktiskt stavningskontroll på google toolbar som du kan kolla om du inte orkar läsa igenom :P
Skrivstil; Fint men inte nödvändigt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nej jag fattar verkligen inte heller poängen med skrivstil. Så fort de slutade kräva att man skrev skrivstil i skolan så slutade jag.
Vi anteckande mycket i gymnasiet (sju stora pärmar fulla med papper och runt sex häften, så det var en del!) och inte en endaste gång använde jag mig av skrivstil.
Fortfarande är min namnteckning det absolut enda jag använder skrivstilen till..
Så.. enligt mig är skrivstilen endast en gammal förlegad idé från den "gamla skolan" som dessutom upptar tid som kunde sättas på nåt betydligt vettigare..

Skrivstilen som man lär sig i grundskolan är väl bra att lära sig för det kan man spinna vidare på och hitta sin egen skrivstil. Hur ska vi kunna använda annars våra händer för anteckningar? Det finns fortfarande papper, inte bara skärmen. 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#14, Jasså? Ska kolla på det, men hur gör jag då? Söker på "stavningshjälp" ?
Jag var också fullkomligt överlycklig den dagen för 10 år sedan då jag fick lära mig att skriva skrivstil. Jag gick i 2an på grundskolan. Det kändes som att "nu, nu är jag stor, nu kan jag också skriva fint". Under två nästkommande år tyckte jag inte att min skrivstil var något fin, jag övergick till att texta.
Vid 14 års ålder började jag att skriva skrivstil igen, oj så snabbt det gick att anteckna nu och jag kunde faktiskt läsa mina anteckningar när jag kom hem från skolan på eftermiddagen.
Nu på gymnasiet förstår jag inte hur jag skulle klara mig utan min skrivstil. Skrivstilen är inte precis som den skrivstil jag lärde mig men, tro det eller ej, det finns bokstäver som jag inte kommer ihåg hur man gör när man ska texta. Klar jag kan, men det kräver lite tänketid.
På universitetet känns det ännu mer otroligt att jag skulle klara mig utan min skrivstil. Långa föreläsningar som det krävs att man antecknar under. Jag trivs bra med att kunna läsa mina anteckningar efter att jag skrivit ner dem.
Sedan känns det kul att nästan alltid, få en liten kommentar i rättningsfältet av lärarna där det står "snygg handstil förresten".

Vi fick en bok som vi skulle göra klart i..trean(?) som handlade om skrivstil och man skulle fylla i rader med olika bokstäver och slutligen skriva meningar. Ingen kontrollerade om vi gjorde klart den och ingen gjorde klart den.
Jag går i första ring på gymnasiet och i min klass som består av 28 elever använder sig ingen av skrivstil såvitt jag vet eller sett.
Tiden bör istället läggas på att lära ungar att inte särskriva. Jag avskyr när folk skriver "jätte bra", "blå-bär" och liknande. Dessutom är det förundransvärt många som inte vet när man ska använda sig utav "de" eller "dem".
Blå-bär kan man väl skriva utan att det behöver vara fel? Bindestreck brukar man använda i långa sammansatta ord för att göra dem mer lättlästa. I barnböcker görs det ofta även på korta sammansatta ord.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag tycker inte att man ska skriva ord med bindestreck eftersom barnen, när de blir äldre, får svårt att lära om att det plötsligt inte ska vara bindestreck i alla ord de lärt sig.
Det är någonting som i de allra flesta fall faller bort i takt med att man börjar läsa texter där sammansatta ord inte är skrivna med bindestreck.
Anledningen till att man gör på detta sätt är för att barn som är någorlunda nybörjare på att läsa ska klara av att läsa även långa ord utan att bli förvirrade eller ge upp.
Jag kommer ihåg att när jag gick i trean skrev min lärare alla sammansatta ord med bindestreck. När jag kom upp i fyran fick vi höra att vi nu var så pass duktiga att vi klarar av att inte använda oss av bindestreck. På så sätt ville många visa att vi var så duktiga inför den nya läraren och slutade att använda oss av bindestreck.
Fick lära mig det i 1an och 2an tror jag det var. Hatade det. Jag skriver otroligt fult och ännu fulare skrivstil.
Använder det heller aldrig om jag inte ska skriva något namn eller rubrik om ens det, textar mest då det blir snyggare.
Om jag skriver fort lyfter jag ju aldrig pennan men kan inte kalla det som blir skrivstil. :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag hittade ett användningsområde för skrivstil i somras (efter många år då enda gången jag använt skrivstil är min namnteckning och ett par jul- och födelsedagskort): "Hemliga" anteckningar. Jag spelar rollspel och är även spelledare och då vill jag ha lite anteckningar, men vill inte att mina spelare ska kunna läsa det, så då kom jag på att skrivstil är svårt att läsa om man inte koncentrera sig på det. (Samt att jag vet att min rollspelsgrupp inte kan läsa min skrivstil
) Kanske lite udda användningsområde, men väldigt praktiskt, då jag kan se tydligt vad jag skrivit.
Dessutom är det rätt kul att skriva skrivstil (upptäckte jag när jag väl började skriva det igen).