Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1379 ggr
Balloo
2009-02-21 04:52
0

Matte snille

Jag behöver verkligen tips och råd,

Jag går en NV linje och går en matte A/b kurs ska läsa till matte E men mitt problem är att jag är grymt svag i matte, men det positiva är att jag också är envis och om jag ger mig f*n på något så ska det vara så med. Nu behöver jag er hjälp med tips, att lägga upp planera och förstå bättre. Jag kan lätt bli omotiverad när jag sitter med böckerna framför mig och inte får den hjälpen jag behöver. Men jag måste klara detta, jag vill klara detta. Och behöver därför få allmäna tips. Är det någon som gått igenom samma sak som varit väldigt svag i matte men ändå klarat sig bra? Jag tror att när de väl lossnar för mig så kommer jag bli duktig, men just nu sitter en spärr i vägen.

WinterPrince
2009-03-02 14:39
0

Jag har läst upp till matte F på gymnasiet. Var väl inte jättesvag i matten, men jag är väldigt "trögtänkt". Jag läste inte matte A, utan vi skrev bara provet. Men jag tyckte matte B och C var svårast, sen lossnade det liksom och man kom in i tänket. Läser nu till ingenjör på universitetet.

Balloo
2009-04-16 03:22
0

gud vad skönt det måste ha varit att de lossnade. Jag försöker alltid se det logiska, och j ag ser matten på ett sådant konstigt sätt att jag blir förvirrad av mina uträkningar, och komplicerar allting

Linnah
2009-04-21 03:06
0

Matte A och B tyckte jag var en barnlek - matte C fattade jag ingenting av. Däremot när jag läst halva matte D lossnade C-kursen, som jag sen fick MVG i. Sedan bytte vi lärare och sen gick det käpprätt nedåt - han hotade mig inför klassen efter att jag "räckte upp handen och var besvärlig" (som han uttryckte det inför rektorn när vi sen hade nån form av medlingssamtal), och jag behöver väl knappast säga att det dödade mitt förtroende för honom. Fick VG i D-kursen och "bara" G i E-kursen. Matte F/breddning skippade jag helt, däremot matte Diskret var rolig.

Panzer
2009-06-17 01:39
0

#3 Det stora problemet med matte C (eller etapp 3 som det hette på min tid) är  förekomsten av nya abstrakta begrepp såsom Derivata, antiderivata och logaritmer. Skolan lägger ner så mycket tid på att eleverna ska harva igenom typ-exempel som det inte krävs någon inre förståelse för. När jag sedan läste till ingenjör resulterade denna dåliga pedagogik till att studenterna saknade de verktyg som gymnasieskolan borde ha förmedlat på ett bättre sätt.

För vem kan ärligen säga att även om de har fått godkänt på Matte C, att de kan förklara för någon på gatan vad de egentligen har läst?

andreas0
2009-06-24 12:15
0

Gymnasiematten borde innehålla mycket mer teori, och inte bara "så här räknar man den här typen av uppgifter" som det gör idag.