Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1549 ggr
Linnah
2008-10-09 18:57
0

Motivation?

Hur fixar ni andra det här med att ha studiemotivation? Jag har inte ens läst en termin än och har 7 kvar efter denna - och har redan fullständig kris i motivationen och förstår verkligen inte hur jag ska stå ut resten av tiden. Jag kan verkligen inte motivera mig själv att plugga, och det enda jag funderar på är om jag inte borde börja jobba igen - samtidigt som jag verkligen vill ta mig igenom det för att komma ut på "andra sidan".

Jag läser juristprogrammet, och det är ju heller inte ett program som man bara kan slappa sig igenom - åtminstone inte om man vill ha en karriär efteråt.

Nån som kan ge lite tips och råd?

Niklas
2008-10-10 01:30
0

Kan du gå tillbaka till varför du ville gå juristlinjen från början? Vad motiverade dig då? Kan du få fram de känslorna igen? Har något ändrats sen dess?

Ibland när man inte kan motivera sig mitt i det man håller på med, vilket ofta är detaljer i något större, kan man hitta motivationen i det större sammanhang som detaljerna är en del i. Förstår du hur jag menar?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Heart
2008-10-17 18:41
0

När jag pluggade på högskolan så fanns det tillfällen när jag tappade motivationen och tyckte det var jobbigt. Då tänkte jag på -hur det skulle bli när jag var färdig, -såg mig i yrkeslivet, -hur jag ville att det skulle vara, -såg mitt mål. Det gav mig kraft att orka och bli motiverad. Förutsatt att du valt den utbildning som ger dig det du vill jobba med.

Att läsa olika kurser i ett program kan göra att man inte ser helheten, nyttan av vissa kurser kan ibland vara svår att förstå. När jag var klar med min utbildning kunde jag se att helheten bestod av en massa pusselbitar som passade ihop och gav helheten. Det är inte lätt att se helheten mitt i pusslandet. Lycka till!

Zara87
2008-10-17 19:27
0

Jag har en stor lapp på vägen framför mitt köksbord hemma där står det följade: Varför ska jag plugga till förskolelärare

• Är ledig på helgen

• Får 5 veckors BETALD semester

• Kan vara ledig typ när som helst

• Kan köra mycket bil

• Har högre utbildning än alla jag känner :)

• Kan shoppa mycket!!!

• Får LÖN!! Säker lön varje månad!

• Är ledig efter jobbet, så får lata mig så mycket jag vill, hehe

• Kan skaffa barn och vara mer säker på ekonomin

Hoppas motivationen går upp lite för dig av min fina lista! Tungan ute

Har nu gått 3 terminer ska oxå gå 7 st… har 2½ år kvar.. det är inte såå mycket…Lycka till!!

parisjetaime
2008-10-20 21:25
0

Även om det inte känns som att studierna kommer ge dig så mycket just nu så får du påminna dig om att du kommer att få så mycket mer i det långa loppet om du fortsätter på din utbildning.

Det är svårt att se "belöningen" i att sitta kanske en hel helg med näsan i böckerna. Belöningen i framtiden är dock stor. Du kommer få göra det du kanske alltid har velat göra. Du kommer tjäna pengar för att göra någonting som du tycker om och trivs med. Du kommer kanske att känna att du har större möjlighet att förverkliga dina drömmar när du tjänar pengar. Det kommer förhoppningsvis att få dig att känna dig lycklig.

Du måste se det långsiktiga målet som du säkert redan satt upp för dig själv.

Samtidigt måste du hela tiden fokusera på de kortsiktiga målen, vad nu det kan vara. Exempelvis att få så höga betyg som man möjligen kan få på allt du gör.

Du får aldrig ge upp. 
Att plugga och nå bra resultat skapar ofta ett beroende.
När det känns som att du har pluggat livet ur dig och sedan uppnår ett bra resultat kommer det kännas som att det är värt det. Du kommer då fortsätta på detta sätt även fast det är jobbigt.

Lycka till!

WinterPrince
2009-03-02 15:23
0

Jag har skaffat mig en riktig morot. Jag köpte en häst. Och om jag inte pluggar så jag får mitt studiebidrag så måste jag sälja hästen. Det ger mig motivation. Bäst jag pluggar lite nu!