Att hoppa av?
Hej! Jag har nu denna termin läst litteraturvetenskap A. Har inte förrän nu insett att jag inte kommer klara kursen, och det är för mycket som kommer inkräkta på en c-kurs som jag ska läsa nästa termin, för mycket som släpar efter. Kan jag hoppa av nu? Kan man "pausa" kursen för att kanske återuppta den senare? Blir jag återbetalningsskyldig för studiemedlet?
Någon som vet?
För det första blir du inte återbetalningsskyldig för studiemedlet fören du ska betala av resten av lånet, vilket innebär tidigast ett halvår efter att du slutar studera. Det kan dock vara en bra idé att meddela CSN att du inte kommer läsa lika många poäng nästa termin som du hade planerat eftersom du då inte behöver "tjäna in" dessa poäng för att få studiemedel kommande terminer. Beroende på hur mycket du läser så kanske ditt lån minskas med några hundra kronor i månaden.
Om du inte vill hoppa av kursen helt är det bara att meddela studievägledaren så kan du få läsa klart den vid senare tillfälle. Hur du än väljer att göra så borde du prata med skolans studievägledare, han eller hon vet precis hur sånt där går till så blir allt rätt från början.
Lycka till!
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vad skönt att höra, hade en bild framför där jag blev tvungen att betala jordens klumpsumma typ imorgon.
Om jag inte vill hoppa av kursen helt utan försöker fixa de omtentor som kommer nu snart, så har jag ändå en hemtenta som inte blir gjord nu. Kan man göra upp med studievägledaren då att den kan göras vid ett senare tillfälle alltså?
Vilken exakt poäng måste man kunna redovisa varje termin för att studiemedlet inte ska ändras? Spelar det någon roll att jag bara har 25 % av lånet?
Att jag frågar detta här är för att studievägledaren är på semester tills 7 jan. Ska ringa till CSN så fort som möjligt.
Att du bara har en mindre del av lånet tror jag inte spelar någon roll. Jag tror att du måste klara de vanliga 75 procenten av de poäng du har angivit till CSN att du ska ha studiemedel för, undantaget om det är ditt första år med studiemdel på universitetsnivå vilket innebär att du bara behöver ta 62,5% (det står väldigt flummigt på CSNs hemsida men om du läser heltid så stämmer dessa procentsatser och borde gälla även om man läser på halvtid).
Som det fungerar på Chalmers så är det bara att göra om saker och ting när det ges tillfälle, alltså vid ordinarie omtentor eller när kursen ges till andra studenter. Dock så händer det ju saker hela tiden, kurserna ändras till följd av elevers kommentarer eller byte av kursansvarig. Så om du väljer att göra vissa saker senare kanske det du egentligen ska göra nu inte alls är samma. Jag kan heller inte svara på hur det fungerar på den skola du går så det säkraste kortet är att ta det med studievägledaren (som exempel är det stor skillnad på Chalmers och Göteborgs Universitet även om de båda skolorna har ett nära samarbete på alla möjliga vis).
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag har två kurser efter mig som jag inte klarat. Men det är ingen fara med det. Jag studerar på heltid och får kugga två kurser per år utan att bli av med studiemedlet. Dom kurser jag inte klarat är det bara att registrera om sig på när man känner att det passar och man har tid. Orkar man kan man läsa in dom under tiden, annars blir det en termin extra, vilket inte gör något nu när det är så svårt att få jobb.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km