Hjälp med studieteknik!
Hej! Alldeles ny är jag på denna sajt. Jättekul att den här sidan fanns då jag inte skulle ha emot ett tips eller två.
Jag har precis gått från mammaledighet till att läsa en marknadsföringskurs på högskolan. Första boken jag ska ta mig igenom är på 1000sidor och på engelska. Vilket känns ganska tufft, högt tempo på kursen är det också trots att det bara är på halvtid.
Det jag skulle behöva lite hjälp med är lite tips om hur man kan ta sig till informationen man läser, hur gör ni själva när ni pluggar?
Just nu så läser jag och för anteckning (fruktansvärt slarvigt) och sen skriver jag om det i ett nytt kollegieblock snyggt (så jag ser vad det står
) Jag lär mig väldigt bra med denna studieteknik problemet är bara att tiden räcker inte till. Har ni några förslag på hur man kan göra det mer effektivt? Viktigt är att jag måste skriva, skriva, skriva för att få in något i huvuvdet 
Mitt bästa tips är ett klassiskt - använd så många sinnen som möjligt. Läs högt ur boken när du läser (syn och hörselminne) och anteckna mycket (syn och muskelminne).
Det är inte så himla viktigt att anteckna snyggt. Själv läser jag väldigt sällan mina anteckningar, men antecknar ändå för att det hjälper mig komma ihåg.
Efter att ha läst en bit - tänk dig att du ska återberätta för någon annan. Prata gärna högt. När man ska förklara måste man lära sig på ett nytt sätt och det gör att det sitter lättare.
Använd mindmapping. Då behöver du inte lägga mycket tid på formuleringar, men får ändå med allt viktigt. Det har sparat mycket tid för mig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hmm, håller med Niklas..:)
Mindmap är utmärkt;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Jag klarar inte att läsa högt, då blir det gärna monotont och jag bara läser för läsandets skull. Går in genom ett öra och ut genom det andra. Jag sätter mig hellre på sängen och läser som om det vore en skönlitterär bok. Är det ett intressant ämne så funkar det.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km